CIRCLE #1: A Storytelling Infrastructure
Konstnär: Valentina Karga
Mått och material: 6 graverade stenar, ungefär 40x30x20 cm vardera
Placering: Piprensarvägen 15
Datum: Skapad 2020. Deklarerad permanent 2022.
Bruksanvisning
- När 3 eller 6 personer sitter i cirkeln börjar berättandet.
– Din sten är din roll i att bygga berättelsen. Till exempel, om din roll är WHO, då måste du utveckla karaktären/karaktärerna i berättelsen. Om din roll är WHERE måste du utveckla platsen/området/platsen där berättelsen utspelar sig. Om din roll är WHAT, då är du ansvarig för handlingen och får bestämma vad som händer i berättelsen (Om det är 3 deltagare, då tar varje person på sig 2 stenar.)
Skapa den del av berättelsen som din roll bestämmer, se till att lägga till tillräckligt med detaljer. I detta skede bör du arbeta på egen hand, antingen på papper eller på din telefon eller någon annan enhet.
– Dela det du har skrivit med resten av gruppen. Alla lägger till något annat. Börja diskutera hur man kombinerar alla dessa olika ingredienser tillsammans.
Sammanhang
Verkligheten börjar med berättelser. Det finns en hel del sanning i även de mest fiktiva berättelserna, för genom dem reflekterar vi över vilka vi är och vad vår relation till andra kan vara.
CIRCLE #1 tillhandahåller en infrastruktur för berättande och främjar det som något som samtida människor kan engagera sig i. Det föreslår en kommunitär användning av utställningsrummet baserat på att skapa berättelser i samarbete. Berättelserna är muntliga och skapas när 3 eller 6 besökare uttrycker sin önskan att delta.
CIRCLE #1 var ursprungligen ett platsspecifikt verk för grupputställningen Performing the Fringe (Konsthall C mars–juni 2020), curerad av Jussi Koitela och Inga Lâce. Det har skänkts av konstnären för att stanna på Konsthall C och användas av dess besökare och andra förbipasserande.
Konstnärsbiografi
Konstnären Valentina Karga föddes i Chalkidiki, en halvö i norra Grekland. Hon bor i Berlin och hon är professor vid Hochschule für bildende Künste (HFBK) i Hamburg.
För närvarande arbetar hon med att utmana begreppet "jaget" genom att föreslå icke-antropocentriska framtidsberättelser. Kargas verk pendlar mellan konst, design, forskning och arkitektur. Den drar samman delar av socialt engagerade metoder och spekulativa experiment som ifrågasätter befintliga sociala och fysiska infrastrukturer inom områden som energi, ekonomi och hållbarhet.
En stor del av hennes projekt uppmuntrar till engagemang och delaktighet, underlättar gemenskap och handlar om hållbarhet. Hon arbetar över olika medier och bjuder ofta in en allmänhet eller en gemenskap att bokstavligen slutföra arbetet. Ibland, genom dialog och att bygga prototyper på ett gör-det-själv-sätt, slutar de med att de föreställer sig alternativ för infrastrukturer och institutioner som organiserar vår verklighet. Detta är vad hon kallar 'Art as Simulation'.
Hon är en av grundarna av Collective Disaster, en tvärvetenskaplig grupp som arbetar i arkitekturens och det sociala områdets mellanrum.
Hon har tagit examen som arkitekt och har varit fellow vid Berlin Center for Advanced Studies in Arts and Science/Forskarskola, University of the Arts Berlin, en Saari Fellow i Finland, en NTU-CCA bosatt i Singapore och hon har tilldelats Vilém Flusser Residency för konstnärlig forskning. Hennes verk har bland annat visats på Nationalmuseet för samtidskonst i Aten, den transmediala festivalen, Atenbiennalen, 1:a Thailandbiennalen, Moskvabiennalen för unga konster, Kiasmamuseet, Konsthall C, Hippolyte Gallery i Helsingfors och en stor utställning kurerad av Whitechapel Gallery.