Utställningen samlar verk av tre samtida konstnärer, internationella och lokala, Danielle Brathwaite-Shirley, Xenia Klein och Paula Slav, vars verk på olika sätt berör transfemininitet och transöverlevnad. Utställningen undersöker transfeminin estetik, inte som kategori utan som ett potentiellt öppet sätt att differentiera och undergräva kategorisering av kön och genus. Hur kan en öppna upp andra rum, virtuella och förverkligade–andra sätt att känna, möta, och uppfatta? Utställningen samlar perceptuella och (icke)betecknande sätt att arbeta med transversell, intersektionell och transfeministisk organisering inom och utanför konsten, tvärsöver och gentemot cisnormativa och transmisogyna förhållanden där vi ofta är isolerade även när vi är delaktiga.

Curaterad av Andria Nyberg Forshage och Ruby Nilsson

Vernissage 5 maj - 18:00

Internationellt symposium 12 maj med gästtalare Maxi Wallenhorst (Berlin), Vala T. Foltyn (Köpenhamn), Dinis Machado (Stockholm) och Nat Raha (Edinburgh)
Performativ intervention av Xenia Klein TBA

Grafisk design av Mika Kastner.
Samproducerat med Konsthall C. Med stöd från Kulturrådet och IASPIS.

* titeln är ett citat av och en homage till konstnären, trans/queer aktivisten och poeten kari edwards (1954-2006)

Öppningsfest för ANOTHER POSSIBLE INNER EXTERIOR MOMENT TO MOMENT NONLOCATION LOCATION

20-00 @ Konsthall C, Cigarrvägen 14 123 57 Farsta

DJ-set av rip ME

Eftersom det är ett stängt evenemang, vänligen fyll i formuläret för att delta i öppningsfesten: https://forms.gle/w1tMXg9RVSWcnsas6

Biografier

Danielle Brathwaite-Shirley är en konstnär baserad i Berlin och London. De erhöll kandidatexamen från Slade School of Fine Art, London, år 2019. Brathwaite-Shirley arbetar framförallt med animation, ljud, performance, och dataspelsutveckling. Deras praktik fokuserar på att tvinna samman livserfarenheter med fiktion för att fantasifullt berätta på andra sätt om svarta transpersoner. Danielles verk har har visats som separatutställningar och performance vid institutioner som Villa Arson, Nice (2023), Fact, Liverpool (2022), David Kordansky, LA (2022), Project Arts Centre, Irland (2022); Skånes konstförening, Malmö (2022); Arebyte Gallery, London (2021); QUAD, Derby, England (2021); Albright-Knox Art Gallery, Buffalo (2021); Tate Modern, London (2020); Focal Point Gallery, London (2020); Science Gallery (2020); och MU Hybrid Art House, London (2020). Deras verk har ställts ut i grupputställningnar vid institutioner som Julia Stoschek Foundation, Berlin (2022); Münchner Kammerspiele, München (2019); Les Urbaines, Lausanne (2019); och Barbican, London (2018).

Paula Slav/Damelva är en skandinavisk multi-dimensionell konstnär, en kvinna/vapen född och förförd av teknologin. Hon dyrkar intet och hon som lever där i och bortom tid. Hon har magi av det musikaliska slaget som artisten Godill men även beväpnad i skrift, från skrivmaskin till cyberspace. Hon är malen i maskinen, dotterns dotter, det sköna blodet, ingivelsen och viljan. Hennes musik och performance har framförts vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, Cinema Queer, PLX-festivalen, Queer Noise Fest Stockholm, Etown Queerfest, O.C.D. Fest Føkk den køen i Oslo, med mera. Hon har varit värdinna, konstnär och arrangör för flera klubbar, bland dem Technobastun. Hon har samarbetat med artister och konstnärer inklusive HAJ300 och Makode Lindé. Hennes konst och poesi ställdes ut vid pop-up-utställningen Last Sunset for Today. Hon har skapat musiken för dansföreställningen L’Après-midi D’une Faune (2022) av Dinis Machado på ZDB Lissabon och Weld i Stockholm.

Xenia Klein och Nausi Love är en konstnärs/sexarbetar-duo bestående av konstnären Xenia Klein och hennes alias som sexarbetare, Nausi Love. Tillsammans har de en BFA i fri konst från Konstfack och en MFA i konstnärlig forskning från Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) i Haag. Sedan början av 2022 har duon samarbetat på heltid. De skapar konst och performance. De säljer porr och sex. Deras gemensamma praktik löser upp gränserna mellan ett av de mest tabubelagda yrkena – sexarbetaren – och ett av de mest upphöjda och glorifierade – konstnären. De erhöll priset Young Talent Award vid Dutch Design Week 2022 för att ha skapat en annan möjlig vision om eskortindustrin i enlighet med transfeminin kreativitet och erfarenhet, som implementerar perspektiv från design och konst på radikalt nya sätt på aspekter av mänskligt liv och samhälle som ofta förbises inom design och samtidskonst – eskortindustrin som består av allt från bordeller till självständiga sexarbetare.

Curatorernas biografier

Andria Nyberg Forshage är skribent, poet, konstarbetare, och researcher baserad i Stockholm. De är en del av redaktionsgruppen för konsttidskriften Paletten. Hon publicerar essäer, poesi, kritik, och experimentell/konstnärlig text utöver Paletten bl.a. i Lulu-journalen, Kontext, och Datableed, och har tidigare föreläst kring sin forskning om transestetik och queer politisk filosofi bl.a. vid Kunsthøgskolen i Oslo, Royal Holloway Centre for Continental Philosophy i London, The Posthumanities Hub and the Eco- and BioartLab i Stockholm, Oslo universitet, Linköpings universitet, Karlstads universitet, samt konferensen Trans*Studies vid universitet i Arizona. Nyligen har hon samskrivit manus och gjort dramaturgi för föreställningen fera (2023, av Ruby Nilsson) och arbetat med Autostrada Biennial genom CuratorLab.

Ruby Nilsson är regissör, dramatiker och skribent. Hennes arbete handlar om konstruktionen av det liminala och det (trans)feminina i skärningspunkten mellan bildkonst och scenkonst. Hon är en återkommande skribent i Paletten Art Journal och hennes verk har visats på Reaktorhallen (Stockholm), Turteatern (Stockholm), Atalante (Göteborg), Estrad Norr (Östersund) m.fl. Sågs senast med verket fera som samproducerades med Inkonst och som under hösten visas som en del av GIBCA på Göteborgs Konsthall och Fylkingen i Stockholm.

Samproducerat med Konsthall C. Med stöd från Kulturrådet och IASPIS.

Kulturrådet logotyp