James Webb There is No Place Called Home (Hökarängen), 2021
Barnskratt från lekplatsen, musik från ett öppet fönster, det finns många ljud som bäddar in och gör det svårt att upptäcka fågelsången från ett utvalt träd i Hökarängen. Den uppmärksamme eller fågelintresserade som promenerar i sommarsolen hajar kanske till då de hör fågelsång som inte hör hemma i Hökarängen. There’s No Place Called Home (Hökarängen) 2021 är ett pågående konstprojekt som startade 2004 av den sydafrikanske konstnären James Webb. Webb introducerar specifika fåglars sång via dolda högtalare i det offentliga rummet, sång som smälter in och blir en del av en lokal park eller skogsområde långt bortom fågelns hemvist.
Vi har alla olika minnen och associationer av fågelsång, många av oss finner det rogivande men fågelsång används i allmänhet för att markera territorium och locka till sig en partner. I ljudinstallationen blandas olika ljud så att det framstår som "verkligt" och så "verklighetstroget" som möjligt i miljön. På ett subtilt sätt lyfter verket frågor om migration, om gränser, om människans förhållande till djur och inte minst om vad hem och ursprung egentligen betyder. Det här verket anspelar på fågeln som symbol - ett djuret som vi tillskriver tankar och idéer om frihet, förgänglighet och kulturellt kapital.
James Webb ser verket som “en uppmaning till den förundrade, främlingar och utomstående - till dem som har gått vilse. There’s No Place Called Home genererar mening ur förflyttning och använder främmande element för att belysa de sociala, kulturella och politiska interaktioner som är endemiska för installationsplatsen för verket. Som ett metaforiskt "gökägg" är fågelsången förklädd som en del av den naturliga miljön och döljer sin betydelse för alla utom de som är införstådda”
Under hösten kommer James Webb skapa två nya verk i Hökarängen inom projektet Sånger till Hökarängen en ny serie av performativa verk som skapas av upplevelser, oförlösta historier, subjektiva drömmar och samhällsvisioner med Hökarängens historia och miljö som klangbotten.
Vilket träd i Hökarängen som fågeln sjunger från kommer vi berätta under James Webbs konstnärssamtal lördagen 14 aug kl 14:00. Tills dess får ni gärna lyssna extra noga när ni promenerar i området och maila oss gärna en bild om du tror att du hittat trädet eller tagga oss på instagram om du lägger upp en bild.
James Webb är en konceptkonstnär känd för sina platsspecifika interventioner och installationer. Hans konstnärskap omfattar ofta ljud, upphittade föremål och text, och anspelar på litteratur, film och minimalismens traditioner. Webbs projekt rör sig kring en komplex blandning av känslotillstånd och sinnesrörelser – av längtan och förtvivlan, av extas och hoppfullhet, kroppsliga och känslomässiga tillstånd. Dessa lägen används för att ställa frågor om individualitet och gemenskap, tillhörighet och förskjutning, fragmentisering och återhämtning. Genom att förflytta objekt, tekniker och former från sitt ursprungliga sammanhang och sätta in dem i olika miljöer skapar Webb nya spänningsfält. Dessa fält förenar Webbs akademiska bakgrund i religion, teater och marknadsföring och utgör poetiska undersökningar av trons ekonomier och kommunikationens dynamik i vår samtid.
Konstverket There is No Place Called Home har visats på stora internationella utställningar som 4:e Prospect Triennial of New Orleans (2017), 12th Bienal de la Habana (2015) och 3:e Marrakech Biennale (2009).
There is No Place Called Home (Hökarängen), 2021
Courtesy the artist, konstnären, Konsthall C, blank projects och Galerie Imane Farès
[There is No Place Called Home(Hökarängen) innehåller ljudinspelningar av Marsh Wren-fåglar gjorda av Jeff Dyck, Paul Marvin, Richard E. Webster och Russ Wigh som används under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0 ) licens. Inspelningarna har redigerats för att isolera fågelns sång från bakgrundsljudet, samt att det har lagts till tid mellan klippen för att förlänga ljudspåren.]