Precarious terrains and entangled situations är en utställning som undersöker kolonisering av naturen och som visar, å ena sidan, det nekropolitiska maskineriet av ekocid (miljömord) och, å andra sidan, nya former av motstånd inspirerade av och kopplade till urfolkskulturer som ser sig själva som en del av ett ekologiskt kontinuum.

Konstverken i utställningen resonerar med samhällen från Australien, Kina, Sápmi och Svalbard, som på olika sätt arbetar med att bryta förlamningen av det visionära, som i sin tur hänger ihop med en fundamental brist på reflektion kring socio-ekologiska faser och det komplexa förhållandet till migration och andlighet som kretsar kring det våld som jorden utsätts för.

Genom att försöka se kritiskt bortom dessa giftiga tillstånd av ekocid (miljömord), grundar konstnärerna sin praktik på noggrann sammankoppling – och därigenom förvandling – av en mängd olika förkroppsligade kunskaper och resurser. De närmar sig komplexitet och ömsesidigt beroende av framväxande mönster för "miljö-görande" genom att arbeta med olika typer perception och relatera till synes olikartade kompetensområden och territorier. Medan vissa utforskar och översätter tillstånd av förorening, inspireras andra av arv från urfolkens livsmiljöer eller det globala civilsamhällets autonoma överlevnadspraktiker i Black Atlantis.

*Titeln är ett citat från boken Geontologies: A Requiem to Late Liberalismby Elizabeth A. Povinelli. Copyright Duke University Press, 2016.