Sista veckan! Nectar av Xaviera Simmons

Nu närmar vi oss den sista veckan av vår pågående utställning Nectar av Xaviera Simmons. Xaviera berättar om sin upplevelse att skapa verk utifrån det unika bildarkivet som tillhör den 130 år gamla tidningen AFRO American, en tidning skapad utifrån ett svart perspektiv:
"Att göra bilder är en form av befrielse. Det tog mig ett tag att faktiskt se AFRO-arkivets bilder, och de sitter nu inuti min kropp. Jag känner igen gester, jag känner igen de avbildade människorna som om de vore familj och vänner. I gesten, att faktiskt hålla arkivet i mina händer, jag skulle inte säga att jag känner igen en identitet, men jag känner igen något i den. Jag älskar denna idé om en samling som har älskats och hållits så länge att den känns igen på ett andligt plan."
Utställningen Nectar består av fotografi och video som kontextualiserar ett historiskt och samtida engagemang med system, idéer, människor och arkitektur som undergräver amerikanskt imperiebyggande som en till synes alltid framåtskridande process av expansion. Det historiska materialet från tidningen AFRO erbjuder, menar konstnären, livsuppehållande nyanser och glimtar av möjliga vägar framåt. Hör konstnären prata om utställningen här.
Xaviera Simmons är just nu aktuell med en separatutställning på Queens museum i New York. Många av de frågor som utställningen Nectar bär på känns igen i utställningen Crisis Makes a Book Club där Xaviera Simmons utmanar individer och museer att visa sitt engagemang för rättvisa. Simmons utställning planterar frön av politisk medvetenhet bland museibesökare. Bland annat väljer konstnären att distribuera 4 000 exemplar av bland annat följande böcker: "The End of Policing" av Alex Vitale, den spanskspråkiga upplagan av Howard Zinns "A People's History of the United States" och titlar av Angela Davis, Roxanne Dunbar-Ortiz och Audre Lorde till besökare och boende i området. Simmons insisterar på att hennes arbete inte ska ses som en ersättning för "det viktiga arbete som museer, förvaltare och både enskilda och statliga enheter måste göra för att radikalt förändra filantropiska, arbetskrafts- och medborgerliga system."
För många museer tar idén om att främja social rättvisa och bekämpa ojämlikhet formen av ett program som präglas av mångfald för att få in fler människor på museerna och konsthallarna. I USA kan det handla om att först och främst visa mer verk av afroamerikanska konstnärer. Visst är det bra för publiken, som möter en rad olika röster och berättelser och levda erfarenheter. Problemet uppstår dock, menar Simmons när det är allt museer tror krävs av dem, du kan inte curera dig ut ur rasism - eller läsa dig ut ur den utan att kombinera detta med handling. I utställningen i Queens finns ett rum med svarta väggar som bär verket "Align" (2022), som består av handmålade vita bokstäver utan punkt:
In order to unravel our own power here
we present our guide to undoing ourselves
undoing our whiteness and patriarchy with
a focus on land back in action material
reparations and other strategies to make repairs.
