There is No Place Called Home (Hökarängen), 2021

Konsthall C, 2 oktober 13:00 - 14:30

För att avsluta utställningen There is No Place Called Home (Hökarängen), 2021 på Konsthall C vill vi bjuda in poeter att välja ut dikter som plockar upp olika teman i James Webbs verk. Vi bjuder stolt på ett spänningsfält av poesi och fågelsång. Inbjudna poeter är Jasim Mohamed och Abul. 

Abul är en queer transfemme-poet (hen / hon), född i Indien, som nyligen flyttat till Stockholm från Tokyo. Hens ord samlas, ibland, med skrik från ghettoiserade ämnen i folkmordsland, ibland smeks tårarna från en ensam immigrant som tyst gråter in i telefonen i Tokyos tunnelbana, och ibland blir till fingrarna som bildar näven på en transfemme som stolt spatserar på en fientlig gata. Men hela tiden gräver hen efter rosor i en värld som kapar alla rötter.

Jasim Mohamed är poet och översättare. Han debuterade 2005 med diktsamlingen Övningar in i ett annat språk. Mohamed drev under många år den internationella poesiscenen Bagdad Café i Tensta, idag är han bosatt i Uppsala och Aten. Jasim Mohamed har tilldelats Samfundets De Nios priser för sin litterära verksamhet och Svenska Akademiens pris för introduktion av svensk kultur utomlands då han tolkat en mängd svensk poesi till arabiska samt från arabiska till svenska. Till hösten kommer hans fjärde diktsamling, Uppror mot ingen.

James Webbs verk There is No Place Called Home (Hökarängen), 2021 fokuserar på fågelsång som dyker upp på platser där sången aldrig tidigare hörts. I Hökarängen har en March Wern (Kärrgärdsmyg) sjungit i några månader. Under trädet i Fagerlidsparken samt i onlineform på nätet har fågelsången genererat samtal om vad det är för fågel som flyttat in i parken. Vanligtvis sjunger den här fågeln i både väst- och nordamerika och migrerar bland annat till Kanada och Mexico långt från den svenska kusten. Men vem vet vad som händer i framtiden då fågelmigrationsmönster förändras i takt med att temperaturen stiger, glaciärerna smälter och skogsbränder svärtar himlen blir det omöjligt eller dödligt för fåglar att fortsätta sina vanliga migrationsmönster runt om i världen. 

Att korsa gränser är dock inte lika enkelt för människor. There’s No Place Called Home (Hökarängen) genererar mening ur förflyttning. James Webb ser verket som “en uppmaning till den förundrade, främlingar och utomstående - till dem som har gått vilse. Som ett metaforiskt "gökägg" är fågelsången förklädd som en del av den naturliga miljön och döljer sin betydelse för alla utom de som är införstådda”. På ett subtilt sätt lyfter verket frågor om migration, om gränser, om människans förhållande till djur och inte minst om vad hem och ursprung egentligen betyder. 

James Webb är en konceptkonstnär känd för sina platsspecifika interventio­ner och installationer. Hans konstnärskap omfattar ofta ljud, upphittade föremål och text, och anspelar på litteratur, film och minimalismens traditioner. Genom att förflytta objekt, tekniker och former från sitt ursprungliga sammanhang och sätta in dem i olika miljöer skapar Webb nya spänningsfält.