Konsthall C presenterar Sada Sada, Zahra Malkanis första separatutställning.

Vernissage: 24 januari kl 18–22

Zahra Malkani är en multidisciplinär konstnär från Karachi, Pakistan. Kärnan i hennes praktik, som utforskar ljud, oliktänkande och hängivenhet mot militarism och strukturellt våld, är samarbeten, forskning och pedagogik. Hon arbetar med flera olika medier - bland annat text, video och ljud - och utforskar politiken kring utveckling, förflyttning och förskingring med utgångspunkt i dissidenters ekologiska kunskap och traditioner av miljömotstånd. Tillsammans med Shahana Rajani är hon en av grundarna av Karachi LaJamia, ett projekt som utforskar radikal pedagogik i kampen om stadens mark och vatten.

Foto: Abdulisms

Sada Sada är en ljudinstallation som består av inspelningar från forskning i områden längs Pakistans kust, som plågas av miljövåld och militariserade konflikter, och skakas av översvämningar, värmeböljor och folkfördrivning. Här blir ljudet det medium genom vilket ett uråldrigt arv av sorg sammanflätas med kriserna i detta historiska ögonblick - klimatsorg, språksorg, sorg över förflyttning, sorg mot utplåning. Med fokus på den kollektiva egenskapen hos våra kriser, dessa ljudtraditioner och vår sorg, kommer ljudinstallationen också att fungera som en samlingsplats och en plats för sorg under utställningens gång. 

På urdu är ordet för ljud, samtal eller gråt Sada صدا , från arabiskans sadain: eko. Allt ljud är bara eko. När det tas från sanskritroten betyder Sada سدا också evig. Ekot är hur ljudet rör sig genom evigheten och binder samman kroppar genom tiden. Ekot är hur ljudet blir kollektivt.

I Sada Sada ses sorg inte som en vikt eller en börda; för sufierna är sorg den mest avancerade lärdomen om kärlek, den djupaste formen av dyrkan och hängivenhet. Sorg kan också innebära hänryckning och förtrollning. Om ljudet är det centrala mediet för denna sorg, och upprepningen dess metod, så är sufiernas helgedom dess thikana, den centrala platsen för ljudets efterklang. 

Genom ljudinstallationen tar Malkani helgedomen till Konsthall C – med högtalare inte bara som medium för ljud utan som heliga, sakraliserade teknologier för kollektivitet och gemenskap. I Sydasien är helgedomar i huvudsak platser för de sörjande, platser som överskrider gränserna mellan liv och död. I det sammanhanget är helgedomar också djupt politiska platser och centrala platser för uppkomsten, expansionen och sammanblandningen av arbetarklassen och andra marginaliserade kollektiv, både nya och historiska. 

Sada Sada är ett försök till hänryckning, hågkomst och kollektivitet - i form av en ljudinstallation med fältinspelningar av sorg och maatam, vaggvisor och klagosång.

Foto: Zahra Malkani

Public Program:

Prestanda: سوگواری /sūgvāri/ av Bahar Borna Faraz

Tid: 22 februari kl. 14:00 

Plats: Konsthall C 

Lyssningssession och diskussion med Zahra Malkani och Syma Tariq 

Tid: 8 mars kl. 17:00 

Plats: Konsthall C

Föreläsning med Shahram Khosravi  

Tid: TBD

Plats: Konsthall C