Vävda rum – Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst
20 maj–30 september 2023

Genom att ladda ner appen Vävda rum kan besökaren uppleva och interagera med tio helt nya virtuella konstverk som befinner sig på offentliga platser i Hökarängen. Du kan till exempel jogga tillsammans med en virtuell kompis, bli jagad av en ren längs gatorna, få kontakt med en poetisk undre värld, skapa ett gemensamt ordmoln eller bygga en skulptur tillsammans med andra. Konsthall C tycker att det är extra roligt att boende och konstpubliken får upptäcka nya sidor av Hökarängen genom utställningen.
Vävda rum är en unik utställning där tio konstnärer som arbetar med offentlig konst och augmented reality (AR) har tagit fram konstverk anpassade för offentliga platser som finns i de flesta kommuner i landet. Det kan vara ett torg, en fontän, en gräsyta eller en öde tomt. Utställningen pågår samtidigt på 130 ställen i landet.
Tidigare var det offentliga rummet med sina torg och parker viktiga mötesplatser för människor. I dag sker i stället många av våra möten och debatter i virtuella forum. På sina håll kan torg och andra offentliga platser därför upplevas som öde och otrygga. Med Vävda rum vill vi använda konsten för att återbefolka våra gemensamma platser och knyta ihop den virtuella och fysiska platsen och skapa nya mötesplatser.
Vävda rum visar också att samtidskonsten med hjälp av den nya tekniken kan vara både lekfull, fantasifull och skapa nya spännande upplevelser oavsett geografi och tid på dygnet utanför konsthallens väggar. Det är en utställning som vill att du tar Hökarängens offentliga platser i besittning och som sträcker ut en hand till nya möten och samtal med dess invånare och besökare.
Deltagande konstnärer

SONG, Sammanväva, 2023
Sammanväva visar hur muntliga historier bevaras i minnet och lever vidare genom oss i vardagen. I verket refereras till mytologi och folkliga berättelser från nordiska, brittiska, keltiska, kinesiska, svenska och antika grekiska traditioner. Nornorna var gudinnor som spann livstråden och formade människans öde; Arachne utmanades i en vävtävling och förvandlades till en spindel; Cailleachen var en gudomlig häxa associerad med landskap och väder och den vita ormen är en legend om en romans mellan en man och en ormande.
Scyllas Opulent Noise Generator (SONG) är ett kollektiv av neurodivergenta konstnärer verksamma i olika tidszoner. I över tio år har Rut Karin Zettergren, Choterina Freer och Anna Kinbom arbetat tillsammans. De bjuder regelbundet in konstnärer till dialog. SONG:s multidisciplinära konstpraktik innefattar kollektiv teckning, skrivande, videoinstallationer, spelutveckling, performances, seminarier och ritualer. Ofta börjar verken genom dialoger online som över tid utvecklas till något virtuellt eller fysiskt. I arbetet med det här verket har SONG bjudit in tre samarbetspartners: Rosalie Yu - konstnärlig produktion och Artificial Ingenuity (Paola Torres Núñez del Prado och Jonas Pajari) - de tekniska aspekterna av konstverket.
Mer om SONG:
https://rutkarinzettergren.se,
http://annakinbom.com,
https://choterinafreer.net,
https://rosalieyu.com/,
https://www.singingtextiles.com/

Åsa Cederqvist, Giga-annum, 2023
Genom att ställa dig i dialog med en förtrollad värld som påminner om att vi människor också är natur låter Åsa Cederqvist naturen komma till tals. I verket undersöker hon parallellen i en alltmer utmattad mänsklighet och en utarmad planet: Har vi glömt bort att vi också är natur? Vad händer med oss när vi inte längre har tillgång till kreativitet och lekfullhet och hur blir det när vår planet inte går att leva på länge? I detta verk gläntar vi på dörren till naturens egen röst och kraften i det oformbara och vilda som finns både i naturen och inom oss. Vi är vattnet, vi är allt vatten som finns. Följ med.
Giga-annum är sammankopplad med öppna API:er för vattendata som används för att anpassa upplevelsen. På så sätt ter sig verket annorlunda på olika platser beroende på det lokala vädret.
Åsa Cederqvists konstnärliga praktik verkar i skärningspunkten mellan bildkonst, film och koreografi. Cederqvists arbete är djupt förankrat i ett intresse för humanism och byggandet av gemenskap. Hon skapar humoristiska och oroande universum som navigerar mellan det undermedvetna och det rationella, det fysiska och det efemära. Cederqvist är intresserad av cykler och förvandlingar, både innehållsligt och materiellt, såväl i kroppen som i naturen.
Mer om Åsa Cederqvist: https://asacederqvist.com/

Pastelae, Berget, 2023
En ren står stolt på en klippkant och blickar ut över sin hjord som rör sig runt ett centralt torg. Hornen är metalliska och stenar och hovar glimmar teknologiskt av rosa krom. Gestaltningen av en ren som ledare av en hjord berör vår kollektiva längtan efter samhörighet och sammanhållning. Hjorden utgörs av de som besöker verket, som alla får en ren som följer dem runt.
Berget illustrerar på ett subtilt sätt hur vi som människor alltid strävar efter att förena oss, hitta gemensam grund att stå på och en känsla av sammanhang och tillhörighet. Det påminner oss om att vi är en del av något större, något ständigt rörligt och föränderligt och blir som en ögonblicksbild av det mänskliga samhället. Vi påminns om naturens kraft i norr, och hur viktigt det är att värna våra gemensamma resurser i den digitala tidsåldern.
Bakom konstnärsduon Pastelae finns Josefin Jonsson och Emil Eklund. Med världen som arbetsplats via hemmet i Piteå är de 3D-konstnärer på heltid. Intresset för digital konst har alltid funnits och Josefin Jonsson beskriver barndomen i 90-talets Norrbotten som en tid av spelkultur, piratkopiering och memes. 2014 startades Pastelae som ett instagramprojekt, idag följs kontot av världsstjärnor och Pastelae varvar egna projekt med att skapa musikvideos åt andra.
Mer om Pastelae: https://pastelae.com/

Lundahl & Seitl, Ögonsvävare vid Pseudo Monas Fontän, 2023
Denna digitala superorganism är, likt ett urbant cirkulationssystem, sammankopplad genom portaler som placerats vid fontäner eller träd över hela Sverige. Den befolkas av virtuella mikrober med egenskaper liknande dem hos den regnbildande bakterien pseudomonas syringae. De lever högt uppe i molnen och kommunicerar genom kvorumavkänning, ett kemiskt språk som kan ses som det sociala beteendets ursprung.
Först när en digital mikrob ockuperats av en människa framträder den för andra som en spöklik närvaro i verket. Kom närmare och möt de digitala mikroberna, ta plats i någon av dem och påverka den inre meteorologin i deras sammanvävda miljö. Med hjälp av rörelse och kvorumavkänningens grundläggande kommunikationsregler kan du interagera med mikrober som andra besökare besitter. Genom att följa, attackera, flytta bort från eller retirera skapar och relaterar vi tillsammans till en virtuell närhet som mäts i muskelrörelser. Hur vet vi att vi verkligen möter de andra och inte bara den egna upplevelsen av en digital representation?
Konstnärsduon Lundahl & Seitl omtolkar utställningsmediet som interpersonella processer via koreografi, materia och tid. Tillsammans har de utvecklat en konstform av iscensättning, koreograferade rörelser, instruktioner och uppslukande teknologier. En process där materiella objekt och människans förmåga att skapa en värld via perception existerar sida vid sida.
Dramaturgi: Rachel Alexander
Procedurellt ljud: Servando Barreiro
Ljud: Hara Alonso
Mer om Lundahl & Seitl: http://www.lundahl-seitl.com

James Webb, Mediciner för tur och empatisk magi, 2023
Kom och tillbringa lite tid på den här platsen, hitta ett utrymme att sitta och dröja, låt omgivningens ljud fascinera dig och slappna av; detta är ett tillfälle att andas och låta platsen harmonisera med dig. Känn lugnet och lyssna till rösten som frammanar välsignelser: observationer om ålder, tidens flyktighet och resan vi alla befinner oss på.
Varje ny deltagare som delar upplevelsen kommer att påverka verket; nya ljud och ord förs in och närvaron av andra utvecklar och förändrar konstverkets kurs.
James Webb arbetar med platsspecifika interventioner och installationer. Verken, som ofta innefattar ljud, hittade föremål och text refererar till litteratur, film och till en minimalistisk tradition. I sitt konstnärskap utgår han från en komplex blandning av det kroppsliga och det mentala och rör sig kring känslotillstånd som längtan, förtvivlan, extas och hoppfullhet. Dessa används för att skapa förskjutningar och ställa frågor om individualitet, tillhörighet, gemenskap, fragmentisering och återskapande. Genom att ta objekt, tekniker och former från sitt sammanhang och placera dem i andra miljöer skapar Webb spänningsutrymmen. Han låter sin egen akademiska bakgrund i religion, teater och marknadsföring smälta samman i poetiska granskningar av trons ekonomier och kommunikationens dynamik i vår samtida värld.
Manus: Matilda Lilja och James Webb
Översättning: Matilda Lilja
Röst: Lina Kinning
Inspelad på EMS
Mer om James Webb: https://theotherjameswebb.tumblr.com/

Adam James, Den tredje länken, 2023
Med inspiration från lajv, eller LARP (live action role-playing) och andra sätt människor gillar att spela på, gör Adam James besökaren till spelare eller lekledare med uppgift att koppla samman konstföreningar från hela Sverige. Besökare bjuds in till att tillsammans skapa och fånga lekfulla ögonblick i parker och på picknickplatser runt om i landet.
Texter med teman som empati och samarbete vägleder lekgrupper att skapa mänskliga skulpturer, levande scener eller minisammankomster som kopplar ihop kommuner och för människor samman. Leken som utspelar sig bland monumentala skulpturer, valda av hans två barn, inramas av en virtuell planlösning från konstnärens eget hem.
Kärnan i Adam James praktik är en önskan att föra människor samman och öppna upp för nya sätt att umgås. Han använder icke-verbal lek för att uppmuntra till dialog, medling och omprövning av likhet och olikhet. Med utgångspunkt i sitt engagemang i rollspel skapar James skulpturala föremål, teckningar, fotografier, videor och texter. Fokus ligger på det interaktiva rollspelets experimentella karaktär och sätt att berätta en historia med många trådar. För James blir konsten ett verktyg som låter människor se nytt på sin tillvaro, montera ner hierarkier och skapa nya former av kollaborativ demokrati.
Mer om Adam James: https://www.mradamjames.com/

Untold Garden, Det långa sorlet, 2023
Det långa sorlet är lika delar socialt nätverk och offentlig konst. Det är en virtuell kommunikationsplattform som endast kan besökas på torg runtom i Sverige, och som visar alla meddelanden i ett stort flödande moln ovanför besökaren. Du kan delta i verket genom att skriva och läsa meddelanden och på så vis påverka ordmolnets innehåll och form.
Untold Garden är en konst- och designstudio som består av Max Čelar och Jakob Skote och som utforskar hur teknik kan katalysera mellanmänskliga relationer och möjliggöra alternativa mänskliga upplevelser. Genom att skapa deltagarbaserade system uppmanar de besökaren att ifrågasätta vem som kontrollerar vår onlinenärvaro och spekulera i hur vi kan interagera i framtiden. I sina projekt strävar de efter att gå bortom distinktionen mellan verktyg och objekt för att i stället se varje objekt som en potentiell plattform för möjliggörandet av nya idéer. Deras praktik inkluderar fysiska installationer, virtuella skulpturer, interaktiva föreställningar, artificiell natur och experimentella sociala nätverk.
Mer om Untold Garden: https://www.untold.garden

Eric Magassa, Parallella världar, 2023
Medverkande poeter: Sandy Harry Ceesay, Nilofar Haghighi, Masoud Vatankhah
I brunnen bor andeväsen med historier att berätta komprimerade i ord och poesi. Med din röst aktiveras en magisk portal som öppnar upp till en parallell värld. Ta ton, sjung en sång eller viska en hemlighet till den förtrollade brunnen, öppna upp en passage och färdas till en annan plats.
Genom att arbeta med masker, mönster och montage iscensätter Eric Magassa förskjutningar mellan synligt och osynligt och mellan olika identiteter och betydelser. Återkommande är kopplingen till färgen, det abstrakta och det figurativa. I detta verk samarbetar Eric Magassa med skrivarkollektivet Qalam, som utgår från tanken att skrivande och språk är viktiga i processen för att avkolonisera sinnena och samhället. För Qalam är det centralt att det egna skrivandet ska få bidra till ett gemensamt utforskande och lärande genom att få ohörda röster att skriva ännu inte berättade historier.
Eric Magassa är en multidisciplinär konstnär som rör sig fritt mellan olika tekniker, material och metoder. Utgångspunkten i verken är ofta hans rötter i Sverige, Frankrike och Senegal. Han utforskar vad det innebär att resa mellan skilda platser och hemhörigheter och undersöker teman som identitet, utanförskap, mellanförskap och historieskrivning.
Ljudproduktion: Partillo Productions
Mer om Eric Magassa: http://www.magassa.com/

Space Popular, Rootunda, 2023
Inne i verket möts vi av en virtuell cylindrisk textil som när den dras åt sidan avslöjar ett rum av gobelänger med ett manifest. Rummet är en prototyp för en rumslig webbläsare med sammanslingrade lager av virtuella upplevelser, där besökare representeras av trådar med namnet på platsen där de befinner sig. Genom sina utforskningar bidrar besökarna till nätverkets väv. Idén är en virtuell portal där textiliers materiella beteende blir ett universellt sätt att röra sig genom den virtuella miljön.
Med sin forskning, som utgår från texter som Stephen Grahams Towards Urban Cyberspace Planning från slutet av 1990-talet, vill Space Popular bidra till området som de kallar virtuell urbanism. Det handlar om de protokoll som möjliggör att omedelbart teleportera oss mellan virtuella miljöer, bläddra och bokmärka dem, gå tillbaka i historiken eller ta bort den. Element som portaler, hissar, teleporterare och till och med menyer och knappar är den virtuella stadens vägar, trottoarer och kollektivtrafik.
Space Popular har tidigare presenterat sin forskning om virtuell urbanism i projekt som The Portal Galleries, Sir John Soane's Museum, London 2022, MAK, Wien 2023 samt Search History, MAXXi, Rom 2022.
Mer om Space Popular: http://www.spacepopular.com

Oscar Häggström, Jogg your mind, 2023
Jogg your mind hämtar inspiration från idéer om optimering och objektifiering som förekommer i träningskultur som “fitspo" och “fitspiration”. I konstverket får du träffa, träna och interagera med en personlig tränare. Träningstiden med din pt dokumenteras och loggas och du kan följa andras resultat och statistik i appen.
Oscar Häggström är intresserad av den diffusa gränsen mellan våra känslor och de verktyg vi använder oss av för att uttrycka dem. I sina verk ställer han därför frågor om hur vi använder moderna verktyg för att forma våra känslor och hur de formar oss, samt hur vi kan se den suddiga gränsen mellan våra känslor och de verktyg vi använder för att uttrycka dem.
I installationer av föremål, animationer, ljud, musik och VR-teknik skapar Oscar Häggström, med hjälp av figurer och symboler från populärkulturen, en bildvärld där allt befinner sig i en oändlig loop. Loopen ger honom möjlighet att framför en åskådare förstärka intensiteten i de situationer han har iscensatt. I rörliga bilder målar han upp vardagliga situationer och berättar historier för att försöka närma sig, analysera och förstå vår samtid. Genom att observera och lyfta fram den teknik som finns runt omkring oss vill han göra vår tid begriplig.
Mer om Oscar Häggström: https://www.oscarhaggstrom.com/
Bakom Vävda Rum
Riksförbundet Sveriges Konstföreningar
Projektledare: Linn Hübinette och Alexandra Hvalgren
Riksförbundet Sveriges Konstföreningar har sedan 1973 arbetat för att tillvarata konstföreningarnas intressen i kulturlivet. Vi organiserar ca 610 konstföreningar i ett nationellt nätverk. Konstbildning är en av våra huvuduppgifter.
Untold Garden
Untold Garden är en konst- och designstudio som består av Max Čelar, Jakob Skote och Michael Brewster. I sitt arbete utforskar de hur teknik kan skapa mellanmänskliga relationer och möjliggöra nya upplevelser av världen.
Curator Ulrika Flink
Ulrika Flink är en curator baserad i Stockholm. Hon innehar en MA i Curating Contemporary Art från Royal College of Art, London. Hon är för närvarande konstnärlig ledare på Konsthall C i Stockholm.
Hämta appen – hitta konsten!
Projektet Vävda rum är initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och är ett samarbete med konst- och designstudio Untold Garden. Vävda rum finansieras av Postkodstiftelsen.