Vi arbetar här
20 april–9 juni 2024
Vi arbetar här – en utställning av Hökarängens konstnärsnätverk består av 44 konstnärers verk.
Bland verken finns illustrationer, teckningar, målningar, bokproduktion, och animation till skulptur, fotografi, musik, performance, poesi och socialt engagerande praktiker.
Verken tar upp teman allt från den passion och glädje som finns i konstnärligt skapande. till psykisk ohälsa, sorg, ångest och förtvivlan i ljuset av globala katastrofer,
Hökarängen är den gemensamma nämnaren för utställningen. Alla medverkande konstnärer är bosatta eller verksamma i närområdet. Med utställningen vill Konsthall C stärka lokala konstnärskap och fungera som en gemensam mötesplats, såväl som att bjuda in en större allmänhet att upptäcka och fascineras av rikedomen i Hökarängens konstnärsnätverk.
Med Vi arbetar här vill vi också hedra de nu avlidna Hökarängskonstnärerna Pelle Piano och Adrian Tomic vars ikoniska fotografier och miniatyrer kommer att visas i utställningen.
Utställningen visas till 9/6 2024.
Medverkande konstnärer
Hanna Abrahamsson / Emma Arenhill / Emma Augustsson / Niklas Aurgrunn / Saga Bergebo / Ida Björs / Anna Broström Ek / Amandla Cherian / Jasmin Daryani / Anna Drvnik / Jo Ehnsiö / Åsa Elmstam / Adrian Faber / Maryam Fanni / Klara G / Jon Kahn / Ami Kohara / Frida Krohn / Ellinor Kärnestam / Åsa Köhler / Anna Lidberg / Gunilla Lindeberg / Oona Linke / Mari Mattsson / Imani McCray / Rossana Mercado‐Rojas / Hannah Moores / Lillemor Moqvist / Alexandra Moreno / Selma Nyhlén / Ellinor Persson / AnnaLeena Prykäri / Caroline Roberts / Laurens Rohlfs / Jaana Salla / Eric Sundevåg / Oli Svenblad / Johanna Svenonius / Marta Duarte da Veiga / Claire View / Gunvor Larsson and SusannWallander / LottaWästerlid Zmuda‐Trzebiatowski / Johan Österholm
(In memoriam)
Pelle Piano / Adrian Tomic
Konstnär 1. Pelle Piano
Titel Två verk utan titel
Verksbeskrivning
Det första verket är ett porträtt av ett av Pelle Pianos alter egon som syns spela gitarr, med hela hans kropp och omgivning sammansatta av plektrum. Det är ett digitalt tryck på duk. Piano sa om konstverket: ”pick picks and now picks pick him.” Little Jimmy är bara en av de olika alias och karaktärer som Pelle Piano skapade i sitt konstnärskap. Det andra verket är även det ett digitalt tryck på duk som visar Fagerlidsparken, som ligger precis bakom Konsthall C. Första verket är utlånat av Claire View och andra av Lenas retro och galleri.
Biografi
Piano växte upp i Hagsätra men bodde i Hökarängen i 40-50 år. Han var konstnär, musiker, grafiker och under en tid Hökarängens fotograf. Han älskade Hökarängen och använde ofta lokala perspektiv i sina verk. Med ett djupt inre liv visste han att han var talangfull, men drog sig ändå för att visa sina verk. Pelle Piano dog tidigt hösten 2023.
Pelle var en stor konstnär. Hans verk var så omfattande att det är svårt att veta var man ens ska börja. Hans kreativitet och fantasi var hans signum. Alla hans alster borde tas vara på, vårdas och dokumenteras för eftervärlden – de får inte gå förlorade.
– Claire View
Konstnär 2. Adrian Tomic
Titel: Skala 1:35
Verksbeskrivning
Doors of Hökarängen: Fagersjövägen 21 och Cykelverkstad var en del av Tomics första planerade serie av miniatyrverk av husfasader i Hökarängen i skala 1:35. Han var inspirerad av illustratören José Guízars projekt Windows of New York, därav namnet Doors of Hökarängen. Med precision och noggrannhet återskapade han varje detalj efter att först ha scoutat och fotograferat intressanta objekt, som han sedan renderade i ett CAD-program för att därefter 3D-printa olika detaljer som dörrar och fönster. Men en hel del manuellt arbete är även involverat i projektet. Han krossade grus och löv för att få fram rätt patinering, och använde sig av skumplast, samt vardagsföremål som exempelvis gul kabel för att efterlikna en neonskylt.
Under en kort period 2021 hade Adrian vaktlar tillsammans med sin flickvän Jaana, och därifrån hittade han lusten att skapa en miniatyrmodell av fåglarnas bur. Berättelsen handlar om en värld där vaktlarna tillfångatar människor och sätter dem i buren. Vaktlarna själva sitter på burens robot som de kontrollerar.
Adrian Tomics verk är utlånade av Jaana Salla.
Biografi
Adrian Tomic föddes 1984 i Hudiksvall och levde sina sista år på Sirapsvägen i Hökarängen tillsammans med sin partner Jaana och hunden Koko. Kreativa yttringar var en röd tråd i hans liv; både yrkesmässigt och privat. Tomic läste till Art Director på Hyper Island och arbetade bland annat på byråerna Earth People och Dobermann i Stockholm.
Hemma i lägenheten i Hökarängen, som han flyttade till 2020, fick han utlopp för mycket av sin kreativa ådra. Med sin trogna Macbook Pro och sin 3D-skrivare byggde han allt från bevattningssystem för växter till leksaker som han gav bort till vänner och brorsbarn. Hans sista maker-projekt gick ut på att för hand bygga miniatyrmodeller av portar och hus i närområdet där han bodde. Tyvärr hann han bara med att skapa två stycken av dessa verk innan hans cancersjukdom satte stopp för kreativiteten. Adrian Tomic dog den 14 oktober 2022 på Dalens sjukhus i Stockholm.
*Jag heter Jaana Salla, och Adrian Tomic, som medverkar i utställningen med sina miniatyrverk, var min partner. För ett år sen träffades jag och vännerna Karin Stenwall och Sanna Gripner för att brainstorma hur Adrians framtida utställning/-ar skulle kunna gestaltas, och då fanns frågan "Vem är Adrian i allt detta?" med oss. Då landade vi i titeln 'Work in process' som så självklart sammanfattade hans sätt att skapa. Att befinna sig i processen, att han alltid ville lära sig något och hitta lösningar.
Tillsammans med vänner och familj har vi velat att Adrians dröm om en utställning skulle bli av och där är vi idag. Hans Hökarängsminiatyrer och andra föremål kommer att visas på Konsthall C:s grupputställning.
Under vernissagen kommer jag att hålla ett kort tal till minne av Adrian. Min bakgrund är marknadskoordinator/kommunikatör och fotograf.
Konstnär 3. Jo Ehnsiö
Titel ADJUSTMENTS, 2021
Verksbeskrivning
Den här filmen är till för alla som gör anpassningar, och den är inspirerad av åren av pandemi. Hur får det oss att känna när vi anpassar oss och går emot vårt eget sätt att leva? Hur reagerar kroppen? Vad går förlorat? Att ge hopp, när det finns en kamp.
Biografi
Jo Ehnsiö är utbildad i Stockholm och i Berlin. Hon har arbetat som dansare och koreograf i Berlin efter sin utexaminering, för att sedan flytta tillbaka till Stockholm. Jo har gjort koreografi till flera uppsättningar i Jo Dance Company för både barn och vuxna, och även regisserat två teaterföreställningar och varit dansare och koreograf i performancegruppen OTALT.
Jo Ehnsiö har en stark koreografisk stil med dynamiska dansrörelser blandat med långsamma rörelser och ett öga för detaljer.
Konstnär 4. Johan Österholm
Titel Photodegradation Piles (PP#185)
Verksbeskrivning
Det här arbetet består av övergivna utställningsbelysningar som jag har samlat på mig över åren från olika konstinstitutioner och museum i Sverige. De staplade, nötta och urblekta filtren materialiserar effekten av överdriven ljusabsorption – ”photodegradation”.
Biografi
I sitt konstnärskap har Österholm länge intresserat sig för olika flyktiga ljus – såväl naturliga som artificiella. Han använder sig ofta av fotografiska metoder för att materialisera dessa ljus och har under perioder arbetat med natten som sitt fotografiska mörkrum, bland annat för att kopiera analoga fotografier med månen som enda belysningskälla eller för att fånga in månljus i andra ljuskänsliga material. De senaste åren har Österholm gjort en rad arbeten kring temat ljusföroreningar och utsuddade stjärnhimlar.
Konstnär 5. Amandla Cherian
Titel Moder jord föder fram en ny generation kvinnor, 2023
Verksbeskrivning
Verket är en inre affirmation under postpartum. En nybliven moder, hållen av sina systrar i ceremoni.
Biografi
Amandla Cherian är en Stockholmsbaserad konstnärinna med en gedigen 8-årig utbildning inom textil, bland annat från Konstfack i Stockholm och Arch Academy i norra Indien.
”Mitt arbete har en ekofeministisk ton och rör sig mellan poesi, krita, magi och sömnad. Ett bildligt berättande om naturen och modern, deras samband och hur hon vill bli behandlad. Formspråket är naivistiskt och lekfullt. Duktiga flickan har tagit ledigt, och här är någon annan som drivs av lust. Det textila bär på kvinnlighet, långsamma noggranna händer. Sidenmåleri och växtfärgning, omsorgsfullt skapande. Det är långsamt och tar tid. Det är motvalls i en värld där allt ska effektiviseras.”
Konstnär 6. Ellinor Kärnestam
Titel Osagt (del 1 av 3)
Verksbeskrivning
Under senaste åren har jag riktat in mig mer på mitt eget skapande inom animerad film och arbetar nu med en kortfilm i stop motion vars arbetstitel är Osagt. I denna film vill jag synliggöra några av de förekommande normer och beteenden vi har i det svenska samhället. Jag drar det till sin spets och skapar ett absurdum. En underliggande komik finns där och grundas i igenkänningsfaktorer.
Hur och varför kommer det sig att vi beter oss på ett visst sätt och hur skiljer det sig mellan olika kulturer? Hur påverkar det här oss i vår vardag; mentalt, känslomässigt och i våra beslutstaganden? Är vissa normer och invanda beteenden något vi vill förändra? Vad händer när någon bryter mot normen? Tänker vi mer likt än vad vi tror? I mina filmer bygger jag kulisser, tillverkar rekvisita och dockor, skriver manus, regisserar samt animerar.
Biografi
Genom animerad film utforskar Kärnestam människors beteenden och normer som finns i samhället. Människors beteenden och hur man formas av normer och vår omgivning har länge intresserat henne. Både hur man är i grupp men också som enskilda individer. Hon frågar sig: varför beter vi oss på ett visst sätt?
Kärnestam arbetar ofta i sin konstnärliga verksamhet med att intervjua personer i deras upplevelser kring ämnet, för att sedan ha mer att utgå ifrån när hon arbetar med filmen. Hon har en bakgrund inom konst och illustration men har sedan 2016 riktat in sig mer på animerad film. Hon har tidigare jobbat med filmproduktionerna Pelle Svanslös, Apstjärnan, Gordon & Paddy och Min Börda.
Konstnär 7. Alexandra Moreno
Titel Prototype 1 (hand)
Verksbeskrivning
Det här verket är baserat på människans behov av att modifiera sin egen kropp och hur detta kan komma att se ut i framtiden. Våra kroppar uppfattas alltmer som formbara objekt som vi kan omvandla, förstärka och förbättra. Detta projekt blev en serie prototyper presenterade i en klinisk miljö. Det är en plats där kroppsmodifikation möter medicinsk teknologi, där smycket möter proteser och implantat.
Biografi
I Morenos konstnärliga praktik står människokroppen i fokus. Hon utforskar dess definition, gränser och förhållande till andra eller annat, med inspiration från olika områden såsom vetenskap, medicin och teknik. Hon använder posthumanistiska perspektiv för att undersöka, ifrågasätta och hitta nya synsätt och verkligheter gällande människan. Det tar sig form i objekt, skulptur och installation – ofta av metall blandat med andra material som exempelvis silikon och 3D-utskriven plast. Hennes utbildning inom smycke har skänkt Moreno ett specifikt förhållningssätt till teknik, material, kropp och objekt, vilket präglar hennes konstnärliga arbete, både fysiskt och konceptuellt. Hennes verk är ofta presenterade tillsammans med text för att tillsammans ge en reflektion över kroppens komplexitet, mångtydighet och föränderlighet. Hon tog examen från Ädellab på Konstfack i juni 2023, och har sedan dess ateljé i Hökarängen och undervisar även på Folkuniversitetet i guld- och silversmide.
Konstnär 8. Marta Duarte da Veiga
Titel Lamp!, 2023
Verksbeskrivning
Upprätt stående drar detta keramiska objekt oss närmare. Det speglar den mänskliga kroppens proportioner. Det uppmärksammar känslan av släktskap som vi lätt tillskriver objekt. Med dess lekfullhet i färg och utsöndring av mjukt ljus inbjuder det oss att ta på det och interagera med det.
Biografi
Marta Veiga föddes 1997 i Lissabon, Portugal. Hon utforskar hur vi kan relatera lek till den offentliga platsen. I en värld som lutar mot optimering och allvar kan lek vara ett sätt att motsätta sig behovet att alltid vara produktiv och effektiv. Som nyligen utexaminerad från masterprogrammet på Konstfack arbetar Veiga med keramik och glasobjekt för att ifrågasätta vår fysiska närvaro, men även vår förmåga att enkelt tillskriva antropomorfa kvaliteter på livlösa ting.
Konstnär 9. Emma Arenhill
Titel Orden, del ur projektet (processen) Levandet (2004-2024, pågående), 2017
Handtryck på silkespapper.
Verksbeskrivning
Projektet Levandet undersöker föränderligheten i allting, särskilt förändringarna som sker i det tysta, i våra inre rum. Skapelseprocessen är långsam och kräver förmågan att stå ut med ovisshet. Kroppen, rummet och tiden är centrala frågeställningar vilka utforskas genom ord/text, fotografi, textil och metall.
Biografi
Emma Arenhill, f. 1974 i Malmö, konstnärlig magisterexamen i fotografi (Master of Fine Arts in Photography), Valand, 2011. Utställningar i bl a Malmö, Lund, Göteborg, Kungsbacka, Eksjö och Järvsö under åren 1998-2021.
Konstnär 10. Anna Lidberg
Titel Gallery 1:10 – Mood board, 2006- pågående (denna version, 2024)
Verksbeskrivning
Gallery 1:10 är ett pågående konstverk där Lidberg bjuder in andra konstnärer att göra verk i miniatyr, vilka ställs ut i ett dockskåp. Det har pågått sedan 2006, och sedan dess har galleriet besökt många platser, det har visat ungefär 20 utställningar och över 70 konstnärer och formgivare har medverkat. Med Gallery 1:10 arbetar Lidberg och utställarna tillsammans i en process där olika praktiker läggs intill varandra. I samarbete görs en översättning till miniatyrskala och andra produceras i miniatyroriginal. Gallery 1:10 förändras för varje utställning verket presenterar – både i samklang med verken som visas i det och med platsen det visas på.
Biografi
Lidberg, född 1984, kommer från Skoghall. Hon arbetar främst med videoinstallationer, objekt och offentliga gestaltningsuppdrag. I sina verk testar hon samhälleliga och kulturella strukturer, med fokus på makt, offentlighet och förhållandet mellan konst och publik. Lidberg förhåller sig obehindrat till skalförskjutningar, där förstoringar och förminskningar blir ett verktyg för att väcka betraktarens intresse. Miniatyrkonst i Gallery 1:10 är ett exempel på just detta.
Lidberg arbetar rumsligt och varierar verken efter den plats som den visas på. Utförandet är tillgängligt för betraktaren och har ett stråk av lekfullhet och en nyfikenhet för nya tekniker. Tematiken i konstverken är ofta existentiell och behandlar känslomässiga tillstånd som ligger nära människan – såsom längtan, oro, nostalgi och sorg.
Konstnär 11. Maryam Fanni
Titel Du ska veta att det känns att det är 50-tal
Verksbeskrivning
Under några år på 2010-talet fick några av Stockholms söderförorter erfara satsningar på de offentliga miljöerna och handeln i centrum. Ett särskilt fokus låg på det som beskrevs som ”50-talskänslan”. Verksamheter i förortscentrum som Hökarängen, Bagarmossen, Bandhagen och Kärrtorp fick nya skyltar, nya riktlinjer för den estetiska utformningen av skyltfönster och ”designrådgivning”. Men varken folkhemsnostalgi eller stadsomvandlingar begränsar sig till dessa orter.
Affischserien är byggd av fragment från en rad olika slags källmaterial; lokaltidningsartiklar från åren 2013-2018, intervjuer med personer som arbetar med förvaltning och upprustning av centrumfastigheter, ett handskrivet protestanslag hittat fäst på en reklamskylt, foton på ljusskyltar som ingår i upprustningsprojekten och en intervju med en neonskyltstillverkare.
Biografi
Maryam Fanni är född 1988 i Botkyrka och är en grafisk formgivare och doktorand i Design vid HDK-Valand i Göteborg. Hennes arbeten rör ofta det offentliga rummet, design som politik, publiceringsstrategier och arkivpraktiker, med ett särskilt intresse för hur det vardagliga och förgivettagna inverkar på känsloliv, föreställningar och begär.
Avhandlingsprojektet ”Reading the Signs – distinction-making nostalgia in Swedish Post-War Suburbs” undersöker föreställningar om efterkrigstidens förortscentra i Stockholm och hur folkhemsnostalgi på senare år manifesteras i stadsförnyelseprojekt och berättelser om staden.
Fannis arbeten har tidigare visats på ArkDes, Brno International Biennial of Graphic Design, Estonian Academy of Arts, Galleri Myymälä2, Grafikens hus c/o Kungl. Konstakademien, Historiska museet, Index Foundation, Konsthall C, Västerås konstmuseum med mera. Hon har publicerats i tidskrifter som Visual Communication, Futuress, AIGA Eye on Design, Parse Journal of Artistic Research, samt medverkat i och varit redaktör för en rad olika böcker och tidskriftsnummer både i och utanför Sverige.
Konstnär 12. Claire View
Titel Colorful Dumplings, 2023. Olja på duk, 40x50 cm.
Verksbeskrivning
Dessa verk är djupt personliga och bär på en stark emotionell laddning. Man transformeras till något visuellt och symboliskt. Det är en flykt från verkligheten som tillåter betraktaren att följa med på en inre resa genom mina känslor och upplevelser. Mina verk symboliserar bearbetade känslor av sorg som är kanaliserade från mitt blödande hjärta – sorgen försvinner spårlöst in i färgblandningen vilket leder till en inre resa in i varandet. Färgerna symboliserar glädje och sorglöshet i en annan verklighet där hjärnan är bortkopplad.
Biografi
Båda Claire Views biologiska föräldrar var konstnärer. Hennes mamma målade ofta i olja samt med pastellkritor på svart sammetspapper, och de tavlor hon producerade fick View och hennes lillebror som barn försöka sälja genom att knacka dörr hos folk boende kring Mariatorget i Stockholm.
Views pappa tillbringade största delen av sin tid i fängelse då han var kriminell och hade missbruksproblem. Han målade i fängelset men dog i ung ålder, precis efter att han blivit frigiven. Hans konst blev då antagen till Liljevalchs vårsalong. Efter att han 1981 dog på en tillnyktringsenhet fick View hans enda tillhörigheter; en plastpåse med några tuber oljefärg, en målarlåda och penslar. Samma natt målade View sin första oljemålning och fick den utställd i ett skyltfönster på Götgatsbacken i Stockholm.
View har studerat på International Art School i Stockholm, Handarbetets Vänner, haft en kortare praktik hos Wanja Djanaieff. Hon har haft flera separatutställningar, bland annat på Galleri Tegelväggen, Galleri Bellman och på Konsthall C:s samlingsutställning.
Konstnär 13. Jasmin Daryani
Titel Headlocked, 2023
Verksbeskrivning
Brons som material har traditionellt sett använts för vapen och i den här kontexten har det förkroppsligat något monumentalt. Blomkålsöron är en kroppslig deformation som ofta drabbar wrestlare som ett resultat av fysisk skada från upprepade slag.
Biografi
Daryanis praktik omfattar skulptur, fotografi, film och poesi och inspirerar till engagemang med poetiken och ett sätt att skriva och överleva olika tillstånd och kontexter. Hon utforskar den sociala, lingvistiska och politiska konstruktionen av makt, migration och tillhörighet. Genom metoder av upprepning och rekonstruering skildras personliga och kollektiva upplevelser i relation till det nuvarande och till framtiden.
Konstnär 14. Anna Broström Ek
Titel 1. Hund gräver på strand. Kakelplatta i porslin, gjuten & handmålad med underglasyr. Mått 13x13 cm. Tillverkad 2023
- 2. Blå strand. Kakelplatta i porslin, gjuten & handmålad med underglasyr. Mått 13x13 cm. Tillverkad 2023
- 3. Flicka på strand. Kakelplatta i porslin, gjuten & handmålad med underglasyr. Mått 13x13 cm. Tillverkad 2023
Verksbeskrivning
Kakelbilderna som visas i den här utställningen är en blinkning till polaroidbilder från mitten av förra seklet. Kakelplattorna leker med gamla polaroidbilden med strandmotiv, gjort med porslinslera. I kontrast till gamla polaroidbilder, med urblekta färger och tecken på föråldring, omvandlar jag plattorna till ett fast material med starka färger, som för att återuppliva förgångna minnen.
Biografi
Anna Broström Ek är keramiker baserad i Hökarängen och har en masterexamen i keramik och amp, samt i glas från Konstfack 1999. Hennes praktik kretsar ofta kring det dukade bordet med dess variationer av koppar, fat, kärl och amp (krukor). Boström Ek handmålar och tillverkar unika schabloner med en estetik som grundar sig i folkhemmets stil. Hon vill vidröra det nostalgiska, samtidigt som hon formmässigt håller sig till enkla, generiska former.
Konstnär 15. Åsa Köhler
Titel Gubbängsfältet (fritt från foto av N. Aurgrunn) Fikapaus i ateljén
Verksbeskrivning
Två porträttorienterade akvarellmålningar
Biografi
Köhler målar främst i akvarell och har sin ateljé på gågatan i Hökarängen. Hon målar mycket från närområdet och då kan det bli allt från parkeringen bakom sitt hus eller badrumsskåpet. Konstföreningar kommer och köper verk i hennes ateljé och galleri. Hon deltog på Liljevalchs vårsalong 2021. Köhler menar att hon helt enkelt inte kan leva utan sitt måleri.
Konstnär 16. Jon Kahn
Titel 5 gånger Photoetry, 2010-tal
Verksbeskrivning
Photoetry kallar jag det när jag på egna fotografier lägger mina dikter för att skapa en helhet av text och bild.
Istanbul mellan öst och väst visar minareterna på Blå moskén. Jag försöker visa den aldrig avslutade dragkampen mellan det västerländska och det muslimska samt österländska i denna världsstad.
Siljan är taget från Båtbyggarvägen på Sollerön mot Gesundaberget. Jag vill visa hur musiken och dikterna som skapats kring Siljan hänger ihop med traktens natur och kulturarv.
Mot havet är taget strax norr om Rävstavik på Utö i Stockholms skärgård. Den visar vattnets kretslopp och sambanden över Östersjön. EU:s ramvattendirektiv som visar dessa samband och behovet att skydda vattnet nämns.
Landsort är ett foto taget vid en mindre sjö, strax norr om Landsorts by på Öja med flera färger näckrosor. Den visar sambandet mellan natur- och kulturupplevelser i Stockholms läns utpost i söder.
Biografi
I slutet av ett långt yrkesliv i samhällets tjänst har Jon Kahn sökt sig till skapandet. Han har under yrkeslivet arbetat 17 år i Stockholms läns landsting och 23 år på miljödepartementet samt varit politiker. Han har även haft ett flertal föreningsuppdrag. Han bodde i Fagersjö 1976-2023 och bor från 2023 i Hökarängen. Kahn är även författare och har gett ut tre romaner och medverkat i antologier med poesi och engelsk prosa.
Konstnär 17 Caroline Roberts
Titel My Green Pants, 2023
Verksbeskrivning
Det började med en kvinna i kort blå- och vitrandig klänning och ett par skor med remmar som stod vid ett stenhus. Stenhuset försvann och klänningen transformerades till en kjol i spets. Bakgrunden tog gradvis över spetsen och grönt smög sig in, benen blev kvar, fick byxor, skorna blev spetsiga och händerna sökte varandra. Det bidde: My Green Pants.
Biografi
Att teckna och måla har alltid varit en viktig del i Caroline Roberts liv. Hon visste tidigt att hon ville arbeta med bilder. En vinter i mitten av 80-talet jobbade Roberts och åkte skidor i Vail, Colorado, och hittade hennes första steg i sitt bildskapande. Detta steg var utbildningen på Colorado Institute of Art. Hon återvände till Sverige med en kandidat i konst, för att börja arbeta som illustratör och grafisk formgivare. Roberts egna bilder i huvudet höjde rösten mer och mer, och numera arbetar hon med måleri snarare än illustration.
Roberts fortsatte att utbilda sig inom konst, medan hon arbetade heltid på eget företag som illustratör och formgivare. Hon gick Birkagårdens ettåriga konstnärsutbildning, flera fristående kurser samt en mentorsplats på Edsviks konsthall.
Hon har medverkat i flera utställningar och mottagit stipendium. Däribland Iréne Blennbys fond från Föreningen Svenska Konstnärinnor och ett vistelsestipendium i Grez-sur-loing, Frankrike.
Konstnär 18. Hanna Abrahamsson
Titel It’s not a beautiful place, 2023
Verksbeskrivning
I videon It’s not a beautiful place följer vi researcharbetet för ett konstprojekt, där konstnären och hennes mamma åker tillbaka till det gamla äldreboendet där hennes mormor arbetade. En plats konstnären själv hade en oförklarlig fascination för som barn. Fragment av en konversation om denna plats och de minnen som återuppstår gör att betraktaren kan komma in i detta utrymme. Narrativet pendlar mellan ett motstånd och till det relaterbara, vilket i videon blir en metafor för bristen på, men också betydelsen av, det omätbara – detta som omsorgsarbete och konstnärens roll i samhället.
Biografi
Med en bakgrund inom etnologi och genom medier som video, film och fotografi utforskar Abrahamsson det undermedvetna i mänskliga beteenden och mellanmänskliga relationer, och där kameran ofta används som verktyg för att sätta roller i nya perspektiv. Hon intresserar sig för hur strukturer i samhället ofrivilligt påverkar våra känslor och handlingar, såsom makt och kontroll. Människans relation till tid, plats och förgänglighet är även det ett förekommande tema i Abrahamssons praktik. I många av hennes verk rör hon sig mellan det personliga och allmängiltiga, mellan dåtid och nutid, i en hybrid av det iscensatta och dokumentära.
Konstnär 19. Rossana Paola Mercado Rojas
Titel Fachapaz (Fascist Peace), 2023
Verksbeskrivning
Det här kollaborativa verket, ihopsatt vid sidan av Angélica Chávez Cáceres under vår tid i Stockholm, fungerar som en reflektion över våra pågående processer med Hysterix kollektiv, som började i Lima 2012. Från början var dessa bilder avsedda för olika protester i Peru – bilderna har en djupgående betydelse. De uppstod under sociala protester som bröt ut i slutet av 2022, driven av en av flera politiska kriser i Peru. Mer än 50 individer har fallit offer för statligt sponsrat våld under Perus diktatur. Dessa hemskheter, livestreamade av civila, fungerar som skrämmande bevis på ”lagliga” brott som begås av staten, ofta maskerade i narrativet om nationell säkerhet och att skydda medborgarna. Dessa mord, utförda i namnet av fred, symboliserar en obehaglig manifestation av fascistiskt lugn.
Biografi
Rojas är en konstnär och kulturarbetare med rötter i den andinska ursprungsbefolkningen. Hon är född i Lima, Peru och bor i Stockholm. Hon har en kandidatexamen i konst, en master i kritiskt skrivande och curatoriell praktik på Konstfack, samt en master i ljudkonst och samarbeten med Kungl. Konsthögskolan. Hon är även en frilansande curator, organisatör och mamma till en 13-åring.
Rojas är en av grundarna till La Dokoniala! (Sverige), vilket är en pedagogisk, konstnärlig och kulturell organisationen vars huvudsakliga mål är att lyfta dekolonial kunskap från den globala södern. Hon är en av initiativtagarna till det feministiska street art-kollektivet Hysterix (Peru), som fokuserar på multidisciplinära ingripanden i den offentliga sfären. Hysterix och La Dekoloniala samcurerade två utställningar i Stockholm (2022-23), den ena i Konsthall C och den andra i Botkyrka konsthall, som reflekterade på våra 10 år i existens och på omskrivning av arkiv och historier.
Konstnär 20. Erik Sundevåg
Title The Intimacy Project, 2023
Verksbeskrivning
Det här projektet påbörjades av en slump under COVID-19 pandemin. Som många andra människor startades det med en brist på tillgängligheter. Jag lät mitt hår växa. Från början var projektet bara för skojs skull, men långsamt utvecklades det till något annat. Jag började reflektera över intimitet och de ritualer som förekommer i vardagen.
Projektet är också en reflektion över tid eftersom alla bilder i bildserien innehåller objekt som kommer att förmultna av sig själva. Verket innehåller tre digitala c-print av skannat material som har klistrats fast på syrafritt insertpaper och kallas för The Act Of Destroying Something That Once Was Beautiful. Det andra insertpappret kallas Her Lipstick – det är en mix av eget material och återfunnet material. Det är en mix av verkliga och falska minnen.
Biografi
I Sundevågs konstnärliga praktik är minnet, tid och distans de återkommande frågorna, men den innefattar även ett undersökande av fotografiets estetik. Han vill försöka förstå varför han själv började fotografera. Detta oftast genom en kombination av eget tagna fotografier och av arkivmaterial, men även genom att använda sig av mötet som koncept, vare sig det är ett reellt eller imaginärt möte.
Konstnär 21. Klara G
Titel “Live och Döden/The Life and the Death, 2013-2024
Verksbeskrivning
Jag har fotograferat min kompost i över tio år, ibland för att skildra kompostens mycket korta livsspann, och ibland ”målar” jag med trädgårdsavfall i träramen och fotograferar det som en del av att dokumentera processen och att skapa ännu ett konstverk genom det. Ibland är det nästan helt färdigt kompostmaterial, och ibland blir löv och fruktskal den perfekta målningen, för att sedan förmultna under dagar, veckor och månader och bli till perfekt, vacker jord.
Biografi
Fotografen Klara G har en passion för blommor och plantor. Majoriteten av hennes arbetstid spenderas på visuellt förbluffande teaterplanscher, men då och då passerar ett färgglatt, lugnt liv framför hennes kameralins, eller till och med en interiör eller vacker scen. Hennes bilder har ofta en dramatisk touch med en speciell känsla för quirky humor och ett omisskännligt färgschema.
Konstnär 22. Anna Drvnik
Titel Gunnar, 2023
Verksbeskrivning
En bild av Gunnar på torget. Mitt fotografi berättar ofta intima och personliga berättelser om människors liv. Intima porträtt som den på Gunnar visar ofta nya sidor av människor som vi inte vanligtvis ser.
Biografi
Anna Drvnik är en Stockholmsbaserad fotograf och musikfanatiker. Hon har arbetat med Ordfront, Sveriges Radio, Lira, Dagens Nyheter, Vänsterpartiet, Slaktkyrkan, Tecknaren, Natur och Kultur, Alfabeta, Semic, Uppsala konsert och kongress, Dramalabbet, och flera andra. Hon har haft utställning på bland annat Vårsalongen på Liljevalchs och på Kulturhuset. Drvnik har även mottagit ett antal stipendier, till exempel från Ullabritt Henrikssons kulturstipendium 2020.
Konstnär 23. Laurens Rohlfs
Titel EN374-2, 2017 – Artist’s book, screentryck på nitrilgummi
Verksbeskrivning
På Ansells skyddshandskar finns en liten symbol – EN374-2 – som av tillverkningen varierar sig lite från handske till handske. Skyddshandskarna samlades in från min tryckverkstad, skannades, förstorades och återfördes till samma material som handskarna, i formen av en bok. Symbolen har därmed påverkats av två tryckprocesser – från tillverkningens produktion till min screentryckta reproduktion.
Biografi
Laurens Rohlfs föddes 1993 i Järna och är konstnär. Han är bosatt i Hökarängen och hans arbete utgår från ett samlande och bearbetande av visuellt material i sin omgivning. Han översätter ofta sitt material i flera steg med hjälp av grafiska trycktekniker eller formtagning. Processen är ett sätt att föra dialog med bilderna vi har runtomkring oss, som ett prövande av deras poetiska, materiella eller symboliska kvaliteter. Rohlfs har en kandidatexamen från Kunstakademiet i Bergen och studerar för tillfället på masterprogrammet i konst på Konstfack.
Konstnär 24. Lotta Wästerlid Zmuda-Trzebiatowski
Titel En dag förstår även de, 2023
Verksbeskrivning
Jag börjar ofta en målning utan att veta vad det ska bli, bara utifrån olika bilder jag samlat på mig och en känsla eller färg som jag vill använda. Färgen är viktig för mig, och nyanser och val utkristalliseras i en intuitiv process. Ofta är det först när jag är klar som jag vet vad målningen handlar om. Eftersom världens framtid och miljön ligger mig varmt om hjärtat och långt fram i mitt medvetande, kan innehållet ibland kopplas till det. Jag vill inte göra plakat eller politisk konst, men ibland kan konst förmedla både vetenskap och känslor på sätt som saknas på andra ställen.
Biografi
Lotta Wästerlid Zmuda-Trzebiatowski är en målare, men arbetar även med textil och trä. Hon är intresserad av posthumanism, maktrelationer och möjlighet till förändring genom konst och pedagogik. Hon är utbildad i fri konst i London och Cornwall, Storbritannien, samt i pedagogik på Konstfack i Stockholm. Hon arbetar även som konstpedagog på Haninge konsthall och Kulturskolan i Haninge, samt är verksam skribent och arbetar inom scenografi och kostym på teater.
Konstnär25. Frida Krohn
Titel Såg sett sätt sy, 2021
Verksbeskrivning
Fötterna har varit på samma position på golvet i ateljén, blicken har ändrats och det här är en av flera målningar som har kommit till under de senaste åren. Fötterna, plywoodskivan, ögonen, oljefärgen, armarna och penslarna har alla befunnit sig här i Hökarängen, precis bredvid Konsthall C, på Cigarrvägen 13.
Biografi
Krohn är född 1983 och uppvuxen i Hidinge. Hon tog en masterexamen i fri konst från Konsthögskolan i Umeå 2012. Hon arbetar med måleri och collage, och undervisar i måleri.
Konstnär 26. Susann Wallander
Titel Blue Point – 18x28 cm
Red Brush – 18x28 cm
Houses – 20x30 cm
Flower – 18x28 cm
(tillsammans med Gunvor Larsson)
Verksbeskrivning
Under 2022 – och även under tidigare år – har jag arbetat med att förverkliga mina idéer och att formge konstglas. I mina senare verk arbetar jag med det måleriska – med illusionen och färgen och glasmassan, och hur jag kan utveckla färgens roll i olika glastekniker. Mina verk karaktäriseras nu av grafiska berättelser, färg och lek med optiska illusioner. Framöver vill jag också arbeta med det måleriska och det rumsliga som stora utställningar och installationer kan framkalla. Kropp, form, rörelse, ljus och ljud berättar om våra villkor och de fyra elementen; jord, luft, vatten och eld.
Biografi
Som konstnär har Wallander under ett 30-tal år arbetat i ett flertal material. Glas har använts i många offentliga projekt. I dessa projekt har hon arbetat med screentryckt, laminerat planglas. Hon har haft förmånen att arbeta med tekniken i arkitektoniska sammanhang.
Ett 40-tal projekt har blivit till i bostäder, dagis, skolor, simhallar, kulturhus osv. Huvudsakligen har hon arbetat med teknikerna laminerat screentryck, handtryckt screentryck på planglas och på gjutna tredimensionella skulpturala glas objekt. Hon har även arbetat med munblåst konstglas.
Wallander vill låta olika genrer som nyttoföremål, film, måleri, åldriga illustrationer mötas och skapa något nytt. Hon har också mottagit stipendium för att utveckla screentrycks tekniken på olika underlag som till exempel glas och textil.
Konstnär Gunvor Larsson
Titel Blue Point – 18x28 cm
Red Brush – 18x28 cm
Houses – 20x30 cm
Flower – 18x28 cm
Screentryckt, laminerat planglas.
(tillsammans med Susann Wallander)
Verksbeskrivning
Glas är ett material som jag har använt i många offentliga projekt. I dessa har jag arbetat med screentryckt, laminerat planglas. Jag har haft förmånen att arbeta med tekniken i arkitektoniska sammanhang. Huvudsakligen har jag arbetat med teknikerna laminerat screentryck, handtryckt screentryck på planglas, och på gjutna, tredimensionella, skulpturala glasobjekt. Jag har även arbetat med munblåst konstglas.
När man arbetar med gjutet eller blåst glas förstärks illusionen i bildberättelserna genom rörelsen i materialet när det stelnar. Färgerna går från glödgat till alla möjliga toner som överraskar och ger möjlighet till måleriska och skulpturala experiment. Jag vill låta olika genrer som nyttoföremål, film, måleri och åldriga illustrationer mötas och skapa något nytt.
Biografi
Som konstnär och designer arbetar Larsson som frilansande glaskonstnär och har varit anknuten till ett flertal glasbruk, bland annat Skrufs glasbruk. Där har hon formgivit olika glasprodukter för industriell tillverkning och enstaka konstnärliga unikat.
Hon började 1994 att arbeta med screentryckta bilder på gjutet glas och planglas. Under 25 år har hon gjort ett flertal offentliga uppdrag och bland dessa främst i glas. Hon har sedan 2006 arbetat med poesi och använt dessa som en del av sina konstnärliga projekt. Även i munblåst konstglas, ”Screentryckt Dekorglas” har hon använt sina dikter. Detta har blivit till en mängd projekt – 45 st.
Hon har under tidigare år fått ett flertal stipendier för att vidareutveckla glasets möjligheter – bl.a. från Ester Ericssons stipendiefond, ALMi, konstnärsnämnden, KNN och Längmanska fonden.
Konstnär 27. Lillemor Moqvist
Titel Modergudinnan, 2022
Verksbeskrivning
Att bränna raku är att utsätta sig själv och sina föremål för vädrets makter. Godset tas ut ur ugnen vid 900-1000 grader och ut i vinter- eller sommarväder. Man lägger det i sågspån och det börjar brinna. Med locket på tunnan reglerar man om man vill ha en reduktion eller oxidation. Resultatet blir för det mest oförutsägbart och fantastiskt.
Keramik och rakubränning är gamla hantverkstekniker som man hittar i alla gamla kulturer. Vid en resa i USA genom Navajoindianernas reservat tog jag till mig kulturens vackra symboler och tecken som jag överförde till keramik. Många symboler och uttryck är samma i olika ursprungsbefolkningars kulturer. Den starka kvinnan, Modergudinnan, finns avbildad som viktig person i alla dessa kulturer. Det har givit mig mitt tema, dagens Modergudinnor är kvinnorna som bär sina barn undan krig, klimatförstörelse och svält.
Biografi
Moqvist arbetar med skapande verksamhet i såväl keramik som textil. Hon växtfärgar ull och ullgarn som hon stickar, tovar och väver av. Ibland kombinerar hon också textil, keramik, betong med andra material. Att arbeta med lera är det som fascinerar Moqvist just nu, framför allt att rakubränna sina alster. Hon hittar inspiration i sin inre fantasi, i sin omgivning, i det som händer i världen och klimatet.
Moqvist är utbildad i keramiskt formspråk och rakubränning på Eskilstuna folkhögskola och sommarkurser från flera olika folkhögskolor. Hon har deltagit i flera utställningar och konstnärliga sammanhang både i Stockholm och i dess närområde.
Konstnär 28. Niklas Aurgrunn
Titel Social distansering, 2019-22
Verksbeskrivning
Det här är en akrylmålning som växte fram lite av sig själv under pandemin. Från början var det ett slags terapiarbete under ett extremt distansförhållande (mellan Chile och Sverige), men allt eftersom världen stängdes ner präglades målningen mer av känslan av det allestädes hotande viruset.
Jag har märkt att många till en början inte ens ser den ena av figurerna i motivet. Det är väl också en demonstration av själva begreppet ”social distansering”, som med eller utan dödlig pandemi är lite inbyggt i människans natur – hur sociala vi berömmer oss själva att vara. Det är tur att blickarna finns.
Biografi
Utöver målandet skriver Aurgrunn böcker i diverse genrer. Det finns ett tiotal utgivna och andra i arbete. Han skapar även musik (för närvarande i gruppen Kommando Nötskrika). Aurgrunn försörjer sig sedan några decennier tillbaka som korsordskonstruktör och han är även verksam som lokalpolitiker i Farsta stadsdelsnämnd. Han är bosatt i Hökarängen sedan 2008, och har haft ett knappt tiotal utställningar runt om i Söderort.
Konstnär 29. Ellinor Persson
Titel Han menar inget illa, han är bara sån (150x100 cm)
Bläck- och tuschpennor på papper.
Verksbeskrivning
Det här är en sorts bildserie som symboliserar både ytan och djupet. I det ögonblicket kvinnan fyller sina lungor med frihetens sista andetag visste hon inte att det var det sista. På ytan förlorar vi kontakten, i djupet betraktar vi monstret som vi aldrig skulle få se annars. Det började med kärlek.
Inspirationen är hämtad från arbetet på Sveriges enda kvinnojour på svenskt teckenspråk (Nationell kvinnojour och stöd på teckenspråk) och kvinnors berättelser om våld i nära relationer.
Biografi
Ellinor ”Elly” Persson föddes i Hökarängen 1992. Hon illustrerar saker och situationer från vardagen. Ibland händer det ingenting, det vardagliga livet tar över. Ibland blir det helt andra uppdrag, som att formge medlemstidningar och profilprodukter. Hon tar emot olika uppdrag, däribland den svenska handalfabetsaffischen åt Sveriges Dövas Riksförbund.
Hon har studerat på Norra konst, Jakobsbergs folkhögskola och Nyckelviksskolan på Lidingö.
Konstnär 30. Mari Mattsson
Titel Time Teller, 2023
Verksbeskrivning
Time Teller är ett grafiskt partitur för röster med två stämmor, skapat för att tolkas och improvisera på. Instruktionerna för hur partituret ska sjungas ändras beroende på tolkarens vardagliga rutin och var den befinner sig. Tidpunkterna ställs in på en klocka med en minutvisare som avgör ljud (aah, ooh eller hum) och en timvisare som avgör längden för varje ton. I partituret ingår även att räkna högt eller för sig själv som en paus, göra ljudet av ett accelererande eller inbromsande tåg, samt att läsa, sjunga eller viska texter. Namnet Time Teller kommer från en monolog av karaktären Shevek i Ursula K. Le Guins bok De Obesuttna.
Biografi
Mattsson är född 1994 i Dals-Ed/Göteborg och är bosatt i Hökarängen. Hon arbetar med ljud, teckning, glas och ljus för att skapa skulpturala installationer kring perception och fantasi. Verken utgår ofta från rörelse, temporalitet och tolkning. Ibland även grafisk partitur, där referenser och koncept vävs samman genom text och teckning. Med utgångspunkt i hur ett och samma tecken kan tolkas som olika ljud bjuder Mattsson in konstnärer och musiker att spela in partituren. Inspelningarna komponeras sedan ihop till rumsliga arrangemang med flera kanaler.
2023 tog Mattsson en masterexamen från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm.
Konstnär 31. Selma Nyhlén
Titel Isarna
Olja på mdf, Storlek: 50x62 cm
Verksbeskrivning
I målningen har jag arbetat med nostalgin och förtröstan som infinner sig mellan årstiderna då snön börjar smälta. Jag har även intresserat mig för den mänskliga närvaro som finns på platsen trots att människorna är frånvarande. Avtrycken i snön berättar om andra människor som befunnit sig på samma plats. Verket är löst baserat på ett fotografi, men i processen får motivet sitt eget liv och blir till en ny bild. Bilden agerar både som ett abstrakt mönster och en realistisk tolkning av motivet; snön, den smältande snön och gräset. Jag har lekt med kontrasterna mellan de olika ytorna i färg, textur och opacitet för att skapa en bildyta som är intressant även om bilden inte skulle vara föreställande.
Biografi
Nyhlén är konststudent och arbetar främst med oljemåleri. I motiven inspireras hon av miljöer där det finns en mänsklig närvaro. Exempelvis spår som någon har lämnat efter sig, eller saker som behandlats och skapats. Hennes kärlek för mönster och material grundas även i detta. Hon upplever en samhörighet till människor som har lagt ner tid på de hantverk som hon sedan målar av.
Hon menar att när mönstret står i fokus finns möjlighet att förhålla sig fritt till färg och form för att framställa något som hon tycker är visuellt vackert. Hon fascineras av texturer i subjektet och stannar ofta vid att förstärka spännande ytor. En naturalistisk framställning av motivet är aldrig ett självförverkligande mål för Nyhlén. Hon kombinerar realism och abstraherade, avskalade element på bildytan för att lämna en del osagt och skapa intressanta effekter i mötet mellan ytorna.
Konstnär 32. Ami Kohara
Titel Returnees, 2019
Verksbeskrivning
I det här verket artikulerar jag mångfalden i rumsliga upplevelser som speglar mytologierna hos Skärtorsdag, Blåkulla, Valborg och historien om häxjakt för eliminering av minoriteter i vårt samtida samhälle. När gränserna mellan individuella perspektiv är tvetydigt satta i den offentliga sfären och den homogena singulära tidslinjen är förvrängd verkar mellanrummets platser och passager efemära. I dessa skulle människor kunna föreställa sig, relationsmässigt förstå och sammanfogas med den omätbara territoriella dynamiken.
Biografi
Kohara säger att hon har lyssnat på ljudet av olika städer. En stad håller ljudet av allt liv. Med att leva menar hon ljudet av nuet, naturen, kulturen, det förgångna, framtiden och av allt liv. Sättet hon ser det är att en stads ljud är sammansatt av många lager som omfattar många olika perspektiv. I vardagen märks ibland vad hon kallar för spänningar mellan dessa perspektivslager och lagret i sig självt: dess toppar och dalar och dess efemära mötesplatser som spelar stadens ljud av förändring. Hon siktar på att aktivera dessa genom sin konstpraktik.
Konstnär 33. Adrian Faber
Titel Free Treasure, 2024
Träkol, akryl och sprayfärg på duk.
Verksbeskrivning
”Jag är en expressiv, abstrakt konstnär som är passionerad i utforskningen av det visuella språket som uppstår i ren intuition och spontanitet. Jag skapar livfulla och energiska målningar som är full av rå känsla. Mina verk firar den potentiella förändringen som varje stund kan inneha.” – Adrian Faber.
Biografi
Faber målar och är en del av ateljéföreningen Kvällen. Den andra december ska han ha en utställning på Tegelväggen med kollektionen Peeling the Onion, vars titel beskriver hans konstnärliga verksamhet på ett symboliskt sätt. Han går igenom en övergång från grafisk formgivare till abstrakt konstnär.
Faber har tidigare jobbat med ett visuellt uttryck som kännetecknats av organiska former med skarpa konturer. Denna kollektion är ett frigörande språng in i måleriets abstrakta värld där han bjuder in och omfamnar det intuitiva skapandet. Han har skrapat på ytan till något nytt som han berättar att han kommer att fortsätta utforska under kommande år.
Konstnär 34. Oli Svenblad
Titel Ceremoni / Ceremony, 2024
Verksbeskrivning
Varje morgon och eftermiddag gick jag förbi en kyrka. Vid sidan av kyrkans yttervägg låg alltid en stor samling blommor från begravningar. Blommorna låg sida vid sida, tills de började vissna och blekna och någon tog bort dem. Jag tänkte på vaktmästarna och trädgårdsmästarna, jag tänkte på sophämtarna. Jag tänkte på heliga rum och soptunnor och hur de alla spelar en roll i en enad helhet. Jag brukade stå vid blommorna en stund, läste namn och hälsningar.
Jag tänker ofta på ceremonier nu, rum där de tar plats och orsakerna varför de gör det. Kanske för att fira någon, kanske för att sörja. Jag tänker mycket på min egen relation till andlighet och andliga rum. Jag gick på begravning, jag la blommor.
Biografi
Svenblad intresserar sig för tid och minnen; olika upplevelser av tid, rörelse och hur icke-linjär tid kan upplevas. Den korta stunden i vardagen – som utgör kärnan i allt – är något som hen vill ta vara på, och att känna sig lierad med något som skulle kunna beskrivas som evigt eller fjärran. Måleriet innebär för hen en närvaro där upplösandet av tid sker. Hen gillar det jämlika som finns i detta, det som ger ro; det blir tyst i huvudet.
Svenblad tror på att motionera sinnet och hjärtat, och anser att vi behöver öva på att se varandra och vår omgivning. Måleriet bjuder in till att ta sig tiden att se, att det handlar så mycket om blicken, ett språk genom färg, men också ett språk genom blickens rörelse.
Konstnär 35. Oona Linke
Titel Härd, 2018
Verksbeskrivning
Härd skapades under en period där förslag om att sälja ut allmännyttiga bostäder i Hökarängen precis hade börjat diskuteras. Under promenader uppför Högdalstoppen hittade jag bitar av tegelstenar som stack fram från en eroderad del av backen. Det var spår av rivna bostäder i centrala Stockholm under 1900-talets andra hälft. Kanske var det rester från Klarakvarteren. Jag kände att stenarna knöt an till min frustration och ilska mot känslan av att mitt och andras hem var hotat. Tegelstenarna kopplade an till den stress och polarisering som är en konsekvens av vår tids bostadspolitik.
Biografi
Oona Linke är född 1984 i Stockholm. Hon har en kandidatexamen från Konstfacks keramik- och glaslinje, och en masterexamen från The Dirty Art Department hos Sandberg instituut i Amsterdam. I sin praktik rör hon sig mellan konst, design och gränslandet däremellan. Hon intresserar sig för vilka kontexter olika material är kopplade till, vad de har för värde kulturellt, socialt och ur en resurssynpunkt. Ofta används återbrukade eller upphittade föremål i hennes verk, som omarbetas och ges ett nytt sammanhang.
Linke jobbar som lärare i skulptur och installation på S:t Sigfrids folkhögskola i Växjö.
Konstnär 36. Saga Bergebo
Titel Lust and fencing, 2020
Verksbeskrivning
Som illustratör är jag van vid att börja på ett eller annat givet ämne, och att alltid analysera och noggrant tänka igenom visuella idéer, och vad varje detalj kommunicerar. Hela poängen är att illustrationen är uttänkt och kommunikativ. Det här är en bild som jag har gjort endast för min egen skull, helt baserad på längtan och känsla. Jag ville byta upp mig i format, jag ville jobba med händerna, doppa penseln och känna lukten av bläck, och jag ville sjunka in i slingrande plantor, i svängande kroppar och i en atmosfärisk atmosfär.
Biografi
Bergebo arbetar som illustratör med fokus på bilderböcker och tidningsillustrationer, men hon gör även väggmålningar och uppdrag i allt från musikfestivaler till myndigheter. Hon är utbildad på Konstfack, och jobbar sedan 2017 i Ateljé Evening i Skönstaholm.
Konstnär 37. Gunilla Lindeberg
Titel No 2: Entrance to Shangri-la
Mixed media: akryl och stål.
Verksbeskrivning
Mina tankar om konst kretsar kring vårt behov av konst, som jag ser som något tidlöst och existentiellt betingat. För mig är det angeläget att våga släppa taget om min teknik och lita mer på min intuition. Jag tror att intuitionen är autentisk och i kontakt med det undermedvetna. Jag tror att vi blir mer vakna, medvetet och undermedvetet, när vi står framför en målning. Vi blickar tillbaka för att lappa ihop det förgångna och nuet, det som vi har förlorat men även det vi har funnit inom oss – allt i ett. Mest av allt vill jag att min konst ska föra betraktaren mot en riktning i den stilen.
Biografi
Lindeberg har, som sedan länge pensionerad, nyligen flyttat till Hökarängen. Hon har målat och skapat i olika tekniker under hela sitt liv och har tidigare varit verksam i Haninge. Hon har haft ateljé i Galleri Kyrkskolan i Österhaninge och har medverkat i andras samlingsutställningar samt haft egna.
Konstnär 38. Imani McCray
Titel Healing Hands, 2023
Digitalt fotografi 40x60 cm
Verksbeskrivning
Efter Marockos jordbävning, med en magnitud på 6,4, var dess påverkan djupt kännbar i hela samhällen och påverkade allvarligt cirka 1,5 miljoner människor. Efterdyningarna förde med sig omedelbara och svåra omständigheter, störde tillgången till matkällor och lämnade många utan försörjning. Strukturella skador och avbrutna försörjningskedjor förvärrade utmaningen, skapade en knapphet på resurser och placerade familjer i utsatta positioner, särskilt dem som fördrivits och som var osäkra på sin nästa måltid.
Projektets kärna ligger inte bara i tillhandahållandet av livsmedelsbistånd utan också i den djupgående inverkan det har haft på mottagarnas liv. Projektet fångar mänsklig motståndskraft mitt i motgångar och skildrar berättelser om uthållighet och styrka. Genom linsen av slagkraftiga bilder framhäver den andan av solidaritet och medkänsla som uppstod inför denna katastrof, och visar upp den mänskliga andens motståndskraft.
Biografi
Då jag föddes 1992 i Baltimore, Maryland som svart var sannolikheten att jag skulle dö eller bli en negativ statistik, ärvd från födseln. Fastän jag har upplevt mycket trauma och smärta som barn i fattigdom, skilsmässa, misshandel och adoption, inser jag att det finns mycket kärlek och hopp i världen. Därför vill jag läka och bidra till en bättre värld genom min konst och bildjournalism. Med hjälp av dem som har kommit in i mitt liv har jag segrat över många negativa odds och jag önskar att hjälpa andra att övervinna sina motgångar.
Som individer är det inte vårt fel att vi har ärvt en trasig värld – en värld där ett enda andetag ibland kan kännas som för mycket för att fortsätta. Vår en gång blomstrande flora blir brun och vissnar, vårt rena vatten blir till kloakvatten, vår luft blir till kol, virus blomstrar, och fred blir till krig och våld. Hur som helst är vi tillräckligt medvetna att erkänna dessa, och så många andra globala problem, och vi är då skänkta ett nytt ansvar att handla. Genom utmaningen att läka mitt samhälle och världen i stort hittade jag styrka och min passion för bildjournalism.
Vi kan inte gömma oss från sanningen. Istället måste vi uppenbara sanningen och hitta sätt att uppmuntra kärlek och hopp, och övervinna våld och hat.
Konstnär 39. Hannah Hedlund Moores
Titel Held in Layers, 2017
Verksbeskrivning
Naturliga färgämnen och pigment på silke och bomull.
Det här verket bygger på en icke-linjär historia – det var ett sätt för mig att förstå min nutid och det visuella språket som jag är sammankopplad med. Jag visar detta genom att kombinera printtekniker för att utveckla ett visuellt vokabulär bestående av gester och tecken, som kommer från arkivfragment och penseldrag.
There is no point at which the story ends, and life begins – Tim Ingold.
Biografi
Moores arbetar som textildesigner och konstnär i sin screen printing-workshop Studio Wave i Hökarängen. Hon har studerat textilprint på Brightons universitet och fortsatte senare sina studier på Konstfack, där hon fick sin masterexamen i Craft 2018. Moores är intresserad av att använda tryck som ett lekfullt sätt att skissa för att öppna upp för konversationer och känslor genom skapande. Hon uppskattar den kollaborativa processen i tryck, och att dela kunskap och metoder i ett delat lärande.
Konstnär 40. Ida Björs
Title Röd måne, 2023 (Mått: 135x194 cm)
Verksbeskrivning
Mitt verk är ett textilt collage av växtfärgade lakan, handdukar och annat. Det är färgat med krapp, lupin, koschenill, ekollon, järn, indigo och lökskal. Baksidan består av fastnästade, trasiga kläder – kanske är den finare än framsidan.
Biografi
Björs bor i Farsta och jobbar i Hökarängen. Hon arbetar med textil, måleri och illustration, och gör även bilderböcker, kostym och har utställningar.
Konstnär 41. Emma Augustsson
Titel (Musik till) MIRAGE
Verksbeskrivning
Det här är det nyligen avslutade kompositionsuppdraget för Helena Franzén och dansföreställningen MIRAGE, där jag även fick vara med att framföra musiken live på Elverket, Dansens hus.
Biografi
Augustsson är cellist, sångare och kompositör, ursprungligen från Boråstrakten. Hon trivs i tvärkonstnärliga sammanhang och spelar i diverse band i olika genrer, men med ett särskilt fokus på improvisation och text. Hon driver ett eget skivbolag – Augusta musik – som 2020 släppte Where are We Going med SWOTE, en duo tillsammans med saxofonisten Frida Thurfjell. 2021 släpptes Luftrummet tillsammans med saxofonisten Pelle Westlin och trummisen Dennis Egberth.
Just nu arbetar Augustsson med en skiva för en jazzkvintett, där hon har tonsatt dikter av Agneta Pleijel.
Konstnär 42. Åsa Elmstam
Titel We Can Always Dream
Verksbeskrivning
Verkligheten vi lever i idag är präglad av krig, pandemier och en skenande klimatkris. Allting är skakigt skört, den biologiska mångfalden havererar, vi är inne i den 6:e massutrotningen som går i en rasande fart denna gång, till skillnad från tidigare massutrotningar. Under 2023 har det i flera länder varit det varmaste och torraste året på mellan 500 och 1200 år. Samtidigt har andra delar i världen fått förödande översvämningar. Nu visar sig klimatkrisen på allvar, och sannolikt kommer matförsörjningen att bli svårare och svårare i närtid – även för oss i vårt privilegierade land.
Vi får helt enkelt drömma om en bra värld.
Biografi
Elmstam är konstnär, konsthantverkare och smed som silversmed i grunden. Hon har studerat på Konstfack och Zokei universitet i Tokyo. Hon jobbar nästan bara mot grupp- och soloutställningar, och gör unika objekt. Hon försöker ständigt att visualisera klimatkrisen, den biologiska krisen och dess alla rötter från olika perspektiv. Elmstam menar att detta har blivit hennes livsprojekt, eftersom lösningen på den kris vi befinner oss i inte syns vid horisonten. Hon bor i Bryssel men flyttar snart tillbaka till Hökarängen.
Konstnär 43. Johanna Svenonius
Titel Efter eld, 2o19
Verksbeskrivning
Det här är ett organiskt fynd på platsen för majbrasan på Kontoristvägen. Det är en detalj förgylld med 23,4 karats bladguld, en platta i stål – ett fynd från Väddö. De olikartade strukturerna och snirkliga former i ytan, svedda av elden, fångade mitt intresse. Inom handbokbinderi används uttrycket ”sotförgylld” när man använder sot från stearinljus för att handprägla en titel på ett bokband. I vissa vinklar liknar det nästan en liten drake.
Min tanke var att guldet skulle te sig som en massa, blottlagd, som om det finns mer på insidan (av naturen), som vi inte har tillgång till i vår iver att elda upp den.
Biografi
Svenonius studerade bildpedagogik på Konstfack på 90-talet, och multimedia på Dramatiska Institutet på 00-talet. Hon har arbetat med trycksaker och webb, samt med förlagsverksamhet och bokformgivning. Hennes livslånga passion för bokhantverk och pappersmarmorering är ständigt återkommande.
Svenonius gick som lärling och förgyllning hos bokbindarmästaren Wolfgang Bremer 2017-2022, och lärde sig då att prägla bokband och förgylla föremål med bladguld och andra metaller och mineraler. Hon har bott i Hökarängen sedan 2012 och har nu en ateljé på Cigarrvägen 2, där hon arbetar med hållbara material och metoder i sitt hantverk. Naturen är betydelsefull för henne.
Konstnär 44. AnnaLeena Prykäri
Titel Stockholm – en startpunkt för narrativ
Verksbeskrivning
Jag antar att kroppen alltid har använts som ett verktyg. En felberäkning av personliga begränsningar. Det här verket är dedikerat till alla de som någon gång har tagit på en annan person utan tillstånd. Det når teman som maktroller och hierarkier, samt befintliga mänskliga rättigheter. Verket pekar inte själv ut specifika personer eller yrken, men samtidigt kvarstår de mellan raderna. Det här är en antirasistisk och antikapitalistisk, queer, invandrar och kvinnlig kropp, användandes rösten från samhällets utstötta.
Biografi
AnnaLeena Prykäri samlar levda upplevelser och känslor i ett arkiv. Hon bygger, frågar, utför och översätter. Enskild crossdressing, det intellektuella till det känslomässiga, och vice versa. Det handlar om crossdressings språk, bilder, rum och identitet. Prykäri talar om kroppskontroll, maktroller, lust, lycka, och mest av allt omsorg i olika former. Hon menar inte bara en fysisk kropp – då den är översatt till konstverk i objektformat och fysiska installationer – men också en fysisk kropp som ett performativt redskap, och en kropp som en strukturell form. Grunden för Prykäris arbete bygger på psykologiska, mentala och emotionella tillstånd, där mänskligheten, människans natur, emotionella tillstånd och begär spelar nyckelrollerna.
Prykäri är född 1985 i Lappland, Finland och gick ut Fri konst på Konstfack 2019 med en masterexamen. Hon bor i Stockholm och är med i ett studiokollektiv i Hökarängen.